Het groene labo van Europa

Philippe Quatennens

Hoewel het voor sommigen niet snel genoeg gaat, is de elektrische auto wel degelijk aan een opmars bezig. In vergelijking met Azië, en in het bijzonder China, moeten we in Europa echter nog een flinke inhaalbeweging maken. Daarom is het goed dat er ondertussen twee constructeurs in Belgïë zijn die elektrische modellen (gaan) bouwen. Na de Audi e-tron in Vorst zal Volvo in Gent ook een elektrische versie van de XC40 bouwen. Bovendien zal ook de assemblage van batterijen daar gebeuren in een nieuwe fabriek. Vandaag is er al een schaarste aan batterijen, zo heeft Audi zijn productiequota voor de e-tron moeten bijstellen omdat er niet genoeg batterijen kunnen aangeleverd worden door de Aziatische toeleverancier.

Om te vermijden dat we naadloos overgaan van een olie-afhankelijkheid naar een batterij-afhankelijkheid is lokale verankering dus essentieel. Overigens is de assemblage van batterijen maar een klein deeltje uit de grote puzzel aan opportuniteiten die zich aanbieden voor ons land. Umicore is wereldtop in het recycleren van batterijen, de KU Leuven heeft zonnepanelen ontwikkeld die waterstof produceren en in FLEET van mei kon u nog een voorstel lezen van Paul de Gheldere, CEO van NETikA om zonnepanelen op bedrijfsdaken te gebruiken voor grootschalige elektrificatie van bedrijfswagens.  

Philippe Quatennens

Een aantal kortzichtige politici pleiten voor het afschaffen van de bedrijfswagen, maar gelukkig zijn er ook andere die inzetten op een versnelde vergroening. Zij zien wel de opportuniteiten: innovatie, meer jobs en dat alles gelinkt aan een groene vloot. Eigenlijk hebben we in België alle ingrediënten om het incubatieland te worden van groene mobiliteit in Europa. En dat kan snel gaan. Zo maakte Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool mij er onlangs attent op dat we in de haven van Antwerpen iedere dag honderden liters waterstof lozen als bijproduct van industriële processen. Waterstof die we gewoon kunnen gebruiken om wagens met brandstofcellen aan te drijven. En ook op het vlak van laadinfrastructuur voor plug-in voertuigen zijn bedrijven en leasingmaatschappijen het best geplaatst om als eerste te investeren in slimme laadoplossingen.

Ik hoop dan ook van harte dat een volgende regering nu eens eindelijk objectief kijkt naar het potentieel van de vloot bedrijfswagens in ons land. Een positief verhaal dus. Het potentieel is er. Alles wat we nodig hebben is visie en durf.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!