Het Netflix-abonnement voor auto’s zoals Lynk&Co het doet? Een markt van 40 miljard dollar tegen 2030

abonnement automobile Netflix Lynk&Co

De Netflix- of Spotify-achtige markt voor auto-abonnementen (zoals Lynk & Co op dit moment lanceert) zou tegen 2030 in Europa en de VS 40 miljard dollar waard kunnen zijn. Dit blijkt uit de studie van de Boston Consulting Group (BCG) “Will Car Subscriptions Revolutionize Auto Sales?

“Sommige groeiprognoses voor de abonnementenmarkt gaan uit van een penetratiegraad van 20-40% van de verkoop van nieuwe auto’s tegen 2030 – prognoses die wij overdreven vinden,” zo luidt de BCG-studie. “Wij schatten dat de markt in Europa en de VS tegen 2030 30-40 miljard dollar omzet kan bereiken, of 15% van de verkoop van nieuwe auto’s, op basis van een volume van 5-6 miljoen abonnementsvoertuigen. Noteer dat een deel van deze raming zou kunnen worden gedekt door langetermijnhuur en operationele leasingregelingen, aangezien de grenzen tussen deze opties en abonnementen vaag zijn.”

“Gemak, flexibiliteit en minimale verplichtingen

Uit een enquête onder 7.000 huishoudens in Duitsland blijkt dat meer dan 50% van hen de kosten van het bezit van een auto onderschat.

BCG voegt daar dan ook aan toe: “Vanuit het oogpunt van de consument zijn autoabonnementen aantrekkelijker dan het kopen van een auto, omdat ze gemak, flexibiliteit en een minimale verplichting bieden. De klant vermijdt de aanzienlijke initiële kosten van de aankoop van een auto, alsook de andere verborgen kosten van eigendom.

“Abonnementen elimineren ook het vervelende en papierintensieve proces van een traditionele aankoop. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over onderhoud, inspecties, het vinden van een betrouwbare monteur of het kopen van banden. Abonnementen elimineren het risico om een nieuw merk of type voertuig (zoals een EV) uit te proberen, meer nog dan traditionele leasing – en belangrijker nog, de financiële risico’s die gepaard gaan met een langetermijnverbintenis voor een goed dat snel wordt afgeschreven.”

Verschillende”business models”

De abonnementsformules zijn helemaal niet homogeen. Sommige leveranciers bieden verschillende merken, modellen en types aan. Andere (vooral dochterondernemingen van fabrikanten) bieden slechts één merk aan. Sommige zijn gespecialiseerd in voertuigsegmenten: premium of massaproductie, auto’s met verbrandingsmotor of elektrische voertuigen met accu (BEV).

Weer andere bieden klanten de mogelijkheid hun auto zonder extra kosten in te ruilen voor een ander type voertuig – bijvoorbeeld de SUV inruilen voor een cabriolet wanneer het voorjaar aanbreekt. Het is belangrijk op te merken dat de abonnementsmodellen in hun korte geschiedenis zijn geëvolueerd. Hooggeprijsde producten van één merk (die hoofdzakelijk door fabrikanten werden aangeboden) die de mogelijkheid boden van auto te veranderen, wonnen niet aan populariteit. Wat wel succesvol is, althans in Europa, is een ander model, vergelijkbaar met full service leasing.

Net als in andere segmenten van de automobielindustrie heeft de technologie nieuwe bedrijfsmodellen tot bloei doen komen, waardoor nieuwe kansen en uitdagingen zijn ontstaan voor gevestigde bedrijven en startende ondernemingen.

Europa aan de top van de wereld?

Voor autofabrikanten zijn auto-abonnementen een manier om dichter bij de eindklant te komen en meer controle te hebben over de klantervaring door waardevolle digitale diensten rechtstreeks aan te bieden. In een tijd waarin de mobiliteitsbehoeften en de houding van de consument zo snel veranderen – en de manier waarop we werken opnieuw wordt gedefinieerd – is dit een belangrijk voordeel.

Fabrikanten behoorden tot de eersten die auto-abonnementen aanboden. Het leveranciersecosysteem omvat twee andere grote groepen: de traditionele downstreamentiteiten van de auto-industrie (dealers en verhuur- en leasemaatschappijen), en digitale mobiliteitsbedrijven en start-ups. Online automarktplaatsen exploiteren deze ruimte via partnerschappen.

Sinds 2015 is er meer dan 700 miljoen dollar aan durfkapitaal naar startups rond auto-abonnementen gestroomd. In vergelijking met andere opkomende mobiliteitsmarkten, zoals autonome voertuigen en batterij-aangedreven voertuigen, zijn de financieringsniveaus voor startende abonnementsbedrijven bescheidener. Maar dit komt vooral omdat zij geen vergelijkbare kapitaalinvesteringen vergen om nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Volgens het BCG heeft Europa het potentieel om de grootste abonnementenmarkt te worden. In de VS worden de inschrijvingsprogramma’s voor nieuwe voertuigen over het algemeen door de fabrikanten beheerd. In China is er tot dusver weinig belangstelling voor het abonnementsmodel. Kentekenreglementeringen en leasingvereisten belemmeren innovatie en, wat misschien nog belangrijker is, autobezit verleent nog steeds sociale status.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending