Het VAA neemt sterk toe in 2022

De CO2-referentiewaarden voor het VAA in 2022 zijn eindelijk bekend. Deze waarden zijn (sterk) dalend. Dat komt omdat de overheid ervoor heeft gekozen te werken met de gemiddelde NEDC CO2-waarden, die sterk zijn gedaald. Als gevolg daarvan zullen de VAA’s in 2022 toenemen. En niet zomaar een beetje! Zo kan u uw VAA voor 2022 berekenen.

In 2021 bedroegen de CO2-referentiewaarden 102 gram voor benzinewagens (en ook voor CNG, LPG, hybrides en plug-in benzinehybrides) en 84 gram voor dieselauto’s (en plug-in dieselhybrides).

Voor 2022 nemen deze referentiewaarden sterk af: 91 gram voor benzineauto’s en 75 gram voor dieselauto’s.

Voorlopig is het minimale VAA-bedrag nog niet bekend.

Ter herinnering: de berekeningsformules

De formules

  • Diesel:

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

  • Benzine, full hybrid, fake hybrids, LPG en CNG :

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

NEDC, WLTP … welke CO2-waarde kiezen voor de berekening van het VAA (en de aftrekbaarheid)? Even herlezen …

Welke catalogusprijs?

De catalogusprijs is prijs van het voertuig dat als nieuw aan een particulier wordt verkocht, inclusief opties en daadwerkelijk betaalde BTW. Er wordt geen rekening gehouden met kortingen, reducties of gratis opties.

Welke leeftijdscoëfficiënt?

*Iedere begonnen maand telt als een volledige maand

Voorbeelden om de impact te meten

  1. Dieselwagen – Catalogusprijs: 30.000 euro (incl BTW en opties, zonder kortingen) ingeschreven in januari 2021 en een CO2-uitstoot van 99 gram. In 2021 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1. In 2022 zal die 0,94 zijn.

Het VAA in 2021:
30.000 x [5,5 + ((99 – 84) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.800,00 €/jaar

Het VAA in 2022:
30.000 x [5,5 + ((99 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 1.909,54 €/jaar

In dit voorbeeld is de verhoging van ongeveer 6%, ondanks de leeftijdscoëfficient

Voor dezelfde dieselauto die in 2022 nieuw is aangeschaft, is het VAA :

30.000 x [5,5 + ((99 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.031,43 €/jaar

Dat is 13% meer dan voor dezelfde nieuwe dieselauto in 2021.

2. Nemen we een ander voorbeeld van een benzinewagen die 30.000 euro kost (inclusief BTW en opties, exclusief kortingen) en die in januari 2021 is ingeschreven en 120 gram CO2 uitstoot. In 2021 is de leeftijdscoëfficiënt dus 1 en in 2022 zal deze 0,94 zijn.

Het VAA in 2021:
30.000 x [5,5 + ((120-102) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 1.877,14 €/jaar

Het VAA in 2022:
30.000 x [5,5 + ((120-91) x 0,1)] % x 6/7 x 0,94 = 2.030,4 €/jaar

Dit voorbeeld toont een stijging van meer dan 8% ondanks de leeftijdscoëfficiënt.

Voor dezelfde benzinewagen die in 2022 nieuw is gekocht, is het VAA :

30.000 x [5,5 + ((120-91) x 0,1)] % x 6/7 x 1 = 2.160 €/jaar

Dat is 15% meer dan voor dezelfde nieuwe benzinewagen in 2020.

Voor elektrische auto’s verandert er niets, aangezien er bij de berekening van het VAA geen rekening wordt gehouden met de CO2-referentiewaardenc. Alleen de leeftijdscoëfficiënt verandert het bedrag van het VAA. Bovendien gaat het naar beneden.

Welke verworpen uitgaven voor de werkgever?

  • De werknemer betaalt zelf de brandstof voor zijn privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 17%
  • De werkgever komt tussen in de brandstof voor privé verplaatsingen:
    • Verworpen uitgaven: 40%
#Auto #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending