De Europese Unie bevestigde enkele weken geleden dat elektrische auto’s die in China worden gebouwd aan extra importheffingen worden onderworpen. Wie dacht dat de Chinese overheid zich daar zomaar bij zou neerlegen, komt bedrogen uit…
Lees ook: alles wat je moet weten over de importtaksen op in China gebouwde EV’s
Sinds 5 juli zijn EV’s die in China worden gebouwd onderworpen aan extra importheffingen. Die verschillen van merk tot merk en kwamen er omdat uit onderzoek was gebleken dat de Chinese overheid subsidies gaf aan de eigen autobouwers om de eigen EV’s makkelijker te verkopen in Europa. Lin Jian, woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, noemde de maatregel van de Europese Unie vorige maand alvast “de verkeerde beslissing en een daad van protectionisme”. Nu gaat China ook over tot juridische actie.
De Chinese overheid heeft de World Trade Organization immers gevraagd om de zaak uit te spitten, waardoor de geschillencommissie van de wereldhandelsorganisatie een onderzoek dient te voeren. Het land is vooral van mening dat de acties van de EU een feitelijke en wettelijke basis missen.
Ondertussen nam China al tegenmaatregelen, met onder meer vergeldingsmaatregelen tegen de Europese landbouw- en luchtvaartindustrie, terwijl de Verenigde Staten zo mogelijk nog grotere tolmuren optrekken tegen de Chinese EV’s. Het begin van een handelsoorlog?
#Internationaal