“Het wordt moeilijk voor kleine spelers, maar er zijn ook kansen”: dit was de Renta Happening 2022

Eindelijk! Vanwege corona dateerde de laatste Renta Happening al van 2019, maar gisterenavond kon het feest van de autoverhuurders eindelijk opnieuw doorgaan, dit maal met Mercedes als gastheer.

En daar zal vooral Stefan Delaet blij mee zijn geweest. De CEO van KBC Autolease is sinds juni 2020 voorzitter van Renta, maar kon door corona nu pas voor het eerst spreken op een Renta Happening, iets wat hij dan ook deed samen met vicevoorzitter Johan Portier na een inleidend woord door Geert De Bock van gastheer Mercedes.

De leasingsector kruipt recht na corona, was de algemene teneur bij Portier en Delaet, maar er liggen bochten op de weg naar herstel. De inflatie en de lange leveringstermijnen zijn een uitdaging en vooral de korte termijnverhuur kreeg klappen, zeker die gerelateerd aan luchthavens. In totaal zakt het aantal nieuwe contracten van zo’n 180.000 naar 120.000 per jaar, maar de totale vloot bleef wel even groot: het bewijs dat veel wagens langer in het park blijven, onder meer door de langere leveringstermijnen.

Nog plaats voor de kleintjes?

Deze uitdagende economische tijden brengen uiteraard zorgen met zich mee. “Is er dan nog ruimte voor kleinere leasemaatschappijen, of dient schaalvergroting zich aan”, vroeg Frank Van Gool, directeur van Renta, aan Portier en Delaet. “De economische voordelen van schaalvergroting zijn algemeen gekend”, zei die laatste. “Maar de afgelopen tijd hebben we als samenleving ook de voordelen van nabijheid en beschikbaarheid herontdekt. Ik geloof dus in zogenaamde micromarkten met kleinere spelers. Maar zij zullen wel zeer slim moeten ageren, want door de stijgende rentes wordt geld lenen duurder.”

Johan Portier ziet dezelfde uitdagingen: “het wordt inderdaad moeilijker voor iedereen om zijn plaats te vinden, dus ik denk dat er wel wat overnames van kleinere bedrijven door groteren zitten aan te komen. Anderzijds zijn er wel twee grote groeipolen voor de leasingsector: enerzijds de vloten in eigen beheer. Bedrijven met deze aanpak zien de elektrificatie veelal als een uitdaging. Als wij als leasingsector ons kunnen opwerpen als een partner met kennis die deze overgang faciliteert en – niet onbelangrijk in deze tijden – het risico kan dragen, dan zit daar groeimarge. Anderzijds is er de opkomst van het mobiliteitsbudget en cafetariaplannen waar we zeker onze rol kunnen spelen.”

Een blik op de toekomst

Na de uitleg over de cijfers was het tijd om de geesten te verrijken met andere materie. Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis, die kwam uitleggen of we net als in de jaren ’70 al dan niet naar een periode van stagflatie gaan, een tijd van lage economische groei en inflatie, uiteraard in het licht van de huidige energiecrisis. De econoom acht deze kans alvast reëel.

Mark Pecqueur sloot af met een blik op de toekomst, meer bepaald met een uiteenzetting over autonoom rijden. Nadien kregen de ruim 300 gasten tijd om na te kaarten met een hapje en een drankje tussen de verschillende nieuwe wagens van Mercedes.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine