Vandaag zijn veel elektrische auto’s uitgerust met 400-volt batterijen. De nieuwe generatie modellen heeft steeds vaker een 800-volt architectuur. Wat betekent dit in de praktijk?
Verschillende merken kiezen al voor een elektrische architectuur van 800 volt. Dit zijn onder andere de Audi e-tron GT, de BYD Seal en Dolphin, de Hyundai Ioniq 5 en 6, de Kia EV6 en EV6 GT, de Porsche Taycan en de Xpeng G9.
Op het Autosalon van Parijs zijn ook een aantal 800-voltmodellen te zien , waaronder de Audi Q6 e-tron Sportback, de Xpeng G6 en de BYD Sealion 7.
Veel van die merken kan u uitproberen tijdens de FLEET EV Experience Days, vanaf morgen 19 oktober tot en met zondag 20 oktober op het Circuit van Zolder. U kan zich nog steeds inschrijven!
800 volt, wat is het verschil?
Door de spanning van de batterijen te verdubbelen van 400 naar 800 volt, verbeteren fabrikanten de oplaadprestaties van hun modellen. Niet te vergeten dat 800 volt het ook mogelijk maakt om de technische aspecten van auto’s te optimaliseren.
Dit type architectuur maakt voertuigen lichter en compacter, doordat kabels en koelsystemen kleiner worden.
En dan hebben we het nog niet eens over de besparingen op de productiekosten, met name door minder zware materialen te gebruiken.
Het is dus duidelijk: voertuigen worden lichter en ongetwijfeld goedkoper.
Maar hoe zit het met opladen? Dit is waar deze technologie de grootste voordelen biedt. Op voorwaarde dat de oplaadpunten compatibel zijn, is het mogelijk om in minder dan 20 minuten van 10 naar 80% op te laden. In optimale omstandigheden zelfs 10 minuten.
Toch nog een hindernis?
Deze 800 volt-architectuur vereist ultrasnelle laadstations die tot 350 kW kunnen leveren. En we kunnen niet zeggen dat er al veel van dergelijke snelladers zijn. Dat zal wel het geval worden naarmate deze batterijen mainstream worden bij de constructeurs… en consumenten, natuurlijk.
Maar het lijdt geen twijfel dat 800 volt de komende jaren de norm zal worden.
#Auto