
Daar staat de plug-in hybride van de Arizonacoalitie dan. Net voor de afrit naar een definitieve wetgeving komt het project abrupt tot stilstand tegen de boom van de Europese Unie. Eentje die de regeringsploeg eigenlijk al geruime tijd had moeten zien staan…
Zorgde het advies van de Raad van State slechts voor enkele krassen op de carrosserie van de wetgeving, dan veroorzaakt de Europese Unie nu een perte totale. En dat is niet onlogisch. Want waar het in de Wetstraat 16 al leek vast te staan dat de plug-in hybride overgangstechnologie een langere levenscyclus verdiende, waren ze wat verderop in onze hoofdstad, in de Europese wijk, een andere mening toegedaan.
Dat weten we al geruime tijd. In maart van dit jaar berichtten we al op onze website een voorstel met de titel “Decarbonize Corporate Fleets”. De bedoeling: via de bedrijfswagenvloten het Europese wagenpark decarboniseren. En die decarbonisatie gaat ver: diesel, benzine,… maar ook (plug-in)hybrides. Concreet kwam het erop neer dat in het voorstel werd gevraagd om alle bedrijfswagens met verbrandingsmotoren uit te faseren en zo de ecologische transitie te versnellen. De huidige Belgische bedrijfswagenfiscaliteit, met enkel fiscale voordelen voor EV’s werd er zelfs als “good example” omschreven.
Post-covid herstelplan
En dat “good example” blijkt nu het “only example” te zijn voor de Unie, want plug-in hybrides weer tot leven wekken, past niet in het Europese kraam. Al kwam de uiteindelijk genadeslag voor de PHEV niet van dit fameuze rapport, de Europese Commissie is op dit ogenblik slechts in gesprek met verschillende stakeholders om eind dit jaar een voorstel te formuleren.
Wat zorgde dan wel voor de definitieve klap? Dat blijkt het post-covid herstel- en veerkrachtplan (RFF) te zijn. Vergroenende maatregelen – een volledige elektrificatie van het bedrijfswagenpark in dit geval – terugdraaien, strookt niet met dit plan, zo blijkt. Drijft de regering toch door, dan riskeert ze zware sancties. Deze sancties kunnen de vorm aannemen van het niet uitbetalen van fondsen die nog verschuldigd zijn in het kader van de RRF of van rechtstreekse boetes.
Ons land had in april 2021 immers reed beloofd enkel elektrische bedrijfswagens fiscale voordelen te geven. De verbintenis werd herbevestigd in het REPowerEU-hoofdstuk en in het geüpdatete RRF-plan dat België in april 2025 indiende, en dat op 17 juni 2025 door de Europese Commissie en de Raad werd goedgekeurd. Indien ons land haar kar keert, riskeert het meer dan 1 miljard aan groene mobiliteitsinvesteringen en 282 miljoen aan REPowerEU-subsidies.
Drie keuzes
Dan kunnen we ons alleen maar de vraag stellen hoe het kon dat de regering niet op de hoogte was van deze elementen. Het decarbonisatierapport dateert van maart, het herstelplan is uiteraard nog veel ouder. Was Arizona te ambitieus om een wet te ontwikkelen die de Europese toets nooit zou doorstaan? Of dacht het dat laatste obstakel along the way wel te kunnen ontwijken. We zullen het nooit weten. Wat we wel weten, is dat we nu aan het einde komen van een saga die zes maanden lang deze website domineerde. Een wetgeving waar de sector eigenlijk geen vragende partij naar was, zal er uiteindelijk niet komen. Of blijkt de PHEV toch een kat met negen levens?
Ons land heeft alvast drie keuzes:
1. Formeel een wijziging van het RRF-plan aanvragen — een stap die te laat is om vóór eind juni 2025 af te ronden.
2. Doorgaan met de PHEV-maatregel zonder afstemming — waardoor essentiële Europese financiering op het spel wordt gezet en een uitdaging op EU-niveau onvermijdelijk wordt.
3. De oorspronkelijke, goedgekeurde fiscale hervorming (de wet Van Peteghem) behouden — een systeem dat breed werd aanvaard, als voorbeeld in Europa gold en waar zelfs de Europese Commissie zich op heeft geïnspireerd.
#Fleet Management