Hoe de nieuwe Volkswagen Passat de veranderende fleetmarkt het hoofd wil bieden

Met de Passat heeft Volkswagen al jaren een fleettopper in huis, maar het D-segment beleeft moeilijke tijden door de opkomst van de SUV’s. Toch geloven ze bij VW nog in de middenklasser. Bewijs: de opfrisbeurt die de Passat onlangs kreeg. Deze vier dingen moet je zeker weten over de vernieuwde Duitser, die we onlangs al eens kort mochten uitproberen.

Met een 80-20 verkoopsverdeling tussen respectievelijk de Variant en de Berlineversie was voor ons de keuze snel gemaakt. Voor onze korte testrit rond Frankfurt moesten en zouden we met de breakversie rijden. Zeker in combinatie met de fiscaal- en CO2-vriendelijkere diesel is dit immers het fleetmodel bij uitstek. Al konden wij enkel kiezen voor het fleetmodel op steroïden, hetgeen ons meteen bij het eerste puntje brengt.

Nieuwe motoren

Voor ons stond immers de topdiesel klaar, een 2.0 TDI met 240 paarden onder de motorkap. Die toonde zich tijdens onze trip een aangename reisgenoot: koppelrijk, krachtig en aangenaam gedempt. Maar wij willen het graag hebben over de andere motoren die VW aanbiedt. Zo kan je aan benzinezijde kiezen voor de 1.5 TSI met 150 pk of de 2.0 TSI met 190 of 272 pk. Aan dieselzijde kan je dan weer rekenen op de 1.6 TDI met 120 pk en bovengenoemde tweeliter met 190 of 240 pk of … zijn Evo-variant.

Volkswagen pronkt immers met de 150 pk sterke 2.0 TDI Evo, een vernieuwde motor die de thermische voordelen van een tweeliter zou combineren met de verminderde interne wrijving van de 1.6 liters. In combinatie met nog wat ander technologisch gegoochel zou dat moeten leiden tot een lagere CO2-uitstoot. We spreken inderdaad nog in de voorwaardelijke wijze, aangezien de 2.0 Evo pas dit najaar gehomologeerd wordt.

Vernieuwde plug-in

Je wagenpark maakt de switch richting elektrificatie? Ook daar biedt de Passat een antwoord op. Een volledig elektrische variant bestaat (nog) niet, maar de plug-in hybride kreeg een flinke upgrade. Zijn batterij werd met 31% vergroot (13 kWh), waardoor hij nu 56 km volledig elektrisch kan rijden volgens de WLTP-cyclus. En nog belangrijker: de Passat GTE beantwoordt aan alle eisen om na 2020 als “echte” hybride te worden aanzien, met de daarbij horende gunstige fiscale behandeling.

In de Duitse middenklasser met plug-in hybridemotor zal je trouwens meer dan ooit kunnen kiezen hoe je wordt aangedreven en hoe je je batterij laadt. Je hebt immers keuze uit drie aandrijfmodi: de puur elektrische “E-Mode” (tot 130 km/u), “GTE”, waarbij de twee motoren samenwerken voor optimale prestaties en “Hybrid”, waarbij de twee motoren voor de zuinigste keuze gaan.

Daarnaast kan je ook kiezen of en tot welk niveau de wagen zijn batterij oplaadt. Passeer je even langs kantoor, waar je de Passat in het stopcontact kan pluggen? Dan kies je er best voor om de batterij maar gedeeltelijk op te laden en de rest achteraf ‘bij te passen’.

 MIB3

Voorts heeft de Passat ook recht op het MIB3 infotainmentsysteem. Veel verschillen met de voorgaande versie zijn er niet te spotten, het nieuwe startscherm niet te na gesproken. Al konden wij de grafische verbetering dankzij onder meer de grotere pixeldichtheid best wel smaken.

De grootste vernieuwing van het MIB3-systeem is echter dat je altijd geconnecteerd bent dankzij de geïntegreerde eSIM (en een betalende dataconnectie), waardoor je bijvoorbeeld muziek kan streamen via Apple Music, Tidal of een online radiostation, heel wat extra info krijgt zoals verkeerswaarschuwingen en weerberichten of een Wi-Fi hotspot kan opstarten. En ook de haast obligate stembediening is van de partij. Daarenboven heb je ook recht op “Volkswagen We”, een nieuw pakket aan mobiliteitsdiensten met onder andere “We Connect Fleet”, een digitaal systeem voor wagenparkbeheer waarmee je je vloot VW Passats kan superviseren. 

Travel Assist

Tot slot zet de Passat ook wat extra stappen richting autonoom rijden. Waar de Traffic Jam Assist uit de vorige Passat autonoom filerijden tot 60 km/u, doet de nieuwe Travel Assist bij snelheden tot 210 km/u. Daarenboven leest hij verkeersborden en past hij indien nodig zijn snelheid aan. In combinatie met het GPS-systeem remt hij zelfs af voor bochten, kruispunten of wanneer je moet afslaan, waardoor de Passat nu niveau 2 op 5 inzake autonoom rijden scoort.

Wij vonden de semi-autonome Passat vooral aangenaam rijden op snel- en gewestwegen. De Duitser cruiset perfect mee met het verkeer en de overgangen van de ene maximumsnelheid naar de andere verlopen zeer soepel. Eenmaal in de heuvels toonde het systeem zich dan weer iets te conservatief bij het inschatten van de bochtsnelheid. Aan 43 km/u een heuvel oprijden, wetende dat je een half peloton auto’s ophoudt, er zijn leukere dingen in het leven.

Conclusie

Toen we op dat moment dan maar zelf het stuur overnamen, merkten we meteen dat de Passat qua wegligging en stuurgedrag gewoon levert wat je van hem verwacht. En dat brengt ons meteen bij de conclusie. Een Passat koop je immers omdat hij is wat je verwacht: een praktische, comfortabele wagen. Dat hij nu opgediend wordt met een hoogtechnologisch sausje doet ons vermoeden dat ze in Wolfsburg niet onterecht in hem blijven geloven.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!