Hoe gaat het met de tweedehandsmarkt?

Volgens een maandelijks rapport van Indicata doen de tweedehandsverkopen het vrij goed in België, hoewel ze in oktober minder groei lieten zien. Zoals overal in Europa overigens.

De vraag naar tweedehands auto’s was in juli in ons land sterk gestegen (+19% ten opzichte van juli 2019). Vervolgens was de groei relatief stabiel: +10,6% in augustus en +12,6% in september.

Zoals in de rest van Europa is de groei in oktober echter enigszins vertraagd (+5,3%).

Er is ook een aanzienlijke daling van de verkoop van auto’s ouder dan 6 jaar, terwijl de rotatie van de voorraad van auto’s ouder dan 7 jaar ver boven het niveau van jongere tweedehandsvoertuigen blijft, wat wijst op problemen met de beperking van het aanbod.

België is een belangrijke exporteur van voertuigen, vooral van einde contract fleetwagens. Wat betekent dat we de vraag naar nieuwere tweedehandsvoertuigen beter kunnen beheren door de export te verminderen. De markt is echter minder dynamisch wat de invoer van oudere tweedehands auto’s betreft.

Komt er een druk op de prijzen ?

Wat de motorisaties betreft, vertoont België een gelijkaardige trend als de meeste andere EU-landen, met een hoge voorraadrotatie voor benzine- en vooral dieselwagens. Het is dus een andere markt waar de verkoop van verbrandingsmotoren beperkt wordt door het aanbod. De voorraden van batterij-elektrische voertuigen en hybriden blijven relatief laag, terwijl de verkoop van batterij-elektrische voertuigen met 160% is gestegen. De verkoop van hybrides steeg met 86% ten opzichte van het voorgaande jaar, maar daalde met 2% ten opzichte van september.

Net als in sommige andere markten hielden beperkte stocks de prijzen stabiel. Bij een afnemende vraag kan er enige neerwaartse druk op de toekomstige prijzen ontstaan, maar een beperkte stock van wagens met een bepaalde leeftijd kan helpen om dit te compenseren.

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Trending