Hoe goed zijn de restwaardes van de Hyundai IONIQ?

hyundai-ioniqDe IONIQ Hybrid eindigt in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. Die positieve voorspelling is onder meer te danken aan de onovertroffen garantie op de hoogspanningsbatterij. Het hoogwaardige, ruime interieur en het toonaangevende rijbereik zijn dan weer sterke argumenten voor de IONIQ Electric.

Recente onderzoeken door onafhankelijke Europese studiebureaus gespecialiseerd in de autosector geven aan dat de gloednieuwe Hyundai IONIQ een topscore behaalt in de restwaardevoorspellingen.

De IONIQ Hybrid en IONIQ Electric, die begin oktober werden gelanceerd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, werden geëvalueerd door EurotaxGlass’s in Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland en door CAP in het Verenigd Koninkrijk.

De IONIQ Hybrid eindigde daarbij in nagenoeg alle Europese landen op de eerste plaats qua restwaarde. De elektrische versie is tweede beste en behaalt gemiddeld bijna dezelfde restwaarde en waardebehoud als de nummer één.

De volledig nieuwe Hyundai IONIQ is ’s werelds eerste auto die onder eenzelfde koetswerk een hybridemotor, oplaadbare hybridemotor en zuiver elektrische motor aanbiedt. Die vernieuwende benadering van Hyundai Motor maakt emissiearme tot zelfs emissievrije mobiliteit toegankelijk voor een ruimer publiek.

Troeven van de IONIQ

Hyundai Motor levert beide modellen met een toonaangevende garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking in combinatie met acht jaar en 200.000 kilometer voor de hoogspanningsbatterij. Dat had een erg gunstige invloed op de score. Bovendien werd het rijgedrag van de IONIQ Hybrid hoger ingeschaald dan bij zijn diesel- en hybrideconcurrenten.

Behalve zijn hoge restwaarde en beperkte waardevermindering vormen ook de lage onderhoudskosten van elektrische auto’s een sterk argument voor vlootbeheerders. Met zijn toonaangevende garantie en competitieve prijs werpt de IONIQ zich op als een van de voordeligste ecowagens op de markt. Een van de technische hoogtepunten van de productfamilie is dat de IONIQ Hybrid een uitzonderlijk laag verbruik kan voorleggen, goed voor een CO2-uitstoot van nauwelijks 79 g/km.

Restwaardecijfers (RW)

Duitsland*

EV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ47
BMW i349
Volkswagen e-Golf43
HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ48
Toyota Prius49
Toyota Auris46

Frankrijk*

EV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ31
Volkswagen e-Golf29
Nissan Leaf27
HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ47
Toyota Prius47
Toyota Auris46

Nederland*

EV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ42
Volkswagen e-Golf44
Mercedes B-Klasse39
HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ47
Toyota Auris42
Lexus CT20042

VK**

EV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ27
BMW i329
Renault ZOE18
HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ49
Toyota Prius48
Lexus CT34

Spanje*

HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ50
Toyota Prius53
Toyota Auris50

Italië*

HEV-modellenRW (%)
Hyundai IONIQ41
Toyota Prius41
Toyota Auris37

*Bron: Eurotax, 36 maanden / 60.000 km (gegevens van september 2016)
**Bron: CAP, 36 maanden / 60.000 mijl (gegevens van september 2016)

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!