Hoe het wereldwijde halfgeleidertekort uw werk als fleetmanager beïnvloedt

Foto: Bosch

De voorbije maanden lagen autofabrieken zoals Volvo in Gent en Audi in Vorst stil. Niet door een staking maar door een wereldwijd tekort aan componenten als gevolg van de COVID-19-pandemie. Vooral het groot tekort aan halfgeleiders maakt uw taak als fleetmanager er niet gemakkelijker op.

Wat is een halfgeleider en hoe gebruiken auto’s en bestelwagens ze?

In quasi elk elektronisch toestel vindt u halfgeleiders. Ze vormen immers de basis van de geheugen- en processorchips. Het is een markt die zeer snel groeit, met een verdubbeling van de waarde in de voorbije 20 jaar. Volgens de Semiconductor Industry Association (SIA) bedroeg de wereldwijde omzet 439 miljard dollar in 2020.

De automobielindustrie is vandaag heel afhankelijk van halfgeleiders door het vele gebruik van elektronica in de wagen. Denk aan connected infotainmentsystemen, sensoren voor veiligheids- en assistentiefuncties en vermogenselektronica voor elektrische en hybride aandrijflijnen. En het stopt niet, want volgens Deloitte zal de elektronica in 2030 de helft van de kosten van een nieuw voertuig vertegenwoordigen. Halfgeleiders alleen al zullen tegen die tijd 600 dollar per voertuig kosten, vergeleken met 312 dollar in 2013.

Waarom is er een wereldwijd tekort aan halfgeleiders?

Op het hoogtepunt van de pandemie hebben de coronamaatregelen nagenoeg 90% van de voertuig- en onderdelenfabrieken in China, Noord-Amerika en Europa stilgelegd. De autofabrikanten hebben tegelijkertijd de aankoop van halfgeleiders sterk teruggeschroefd omdat er veel minder wagens werden verkocht. Op hetzelfde moment nam de vraag naar thuiscomputers en toestellen voor de gezondheidszorg toe. Toen de halfgeleiderfabrikanten opnieuw opstartten met een verminderde productie was dat beperkte beschikbare volume al elders gereserveerd. Toen de automarkten in het derde kwartaal van 2020 opnieuw aantrok, leidde dat uiteraard tot bevoorradingsbeperkingen.

Daarbovenop kwam nog extra slecht nieuws voor de autosector. Twee van de vijf halfgeleiderfabrikanten voor de auto-industrie zagen zich verplicht de productie in hun fabrieken in Texas op te schorten vanwege winterstormen in februari. Een snelle oplossing bestaat niet, want de gemiddelde doorlooptijd voor halfgeleiderfabrieken om de bestellingen aan klanten te leveren is 26 weken.

De Europese brancheorganisatie ACEA verwacht leveringsbeperkingen tot het derde kwartaal van 2021

Welke gevolgen heeft het tekort aan halfgeleiders voor de levering van voertuigen?

De gevolgen voor toeleveringsketen van de automobielsector – die volgens het just-in-time principe werkt – laten zich raden. In het beste scenario kan een tekort ertoe leiden dat sommige afwerkingsniveaus of optionele apparatuur niet meer beschikbaar zijn. In het slechtste geval kan de productie van een hele modellijn tot stilstand komen.

Concreet zou het tekort aan halfgeleiders de productie dit jaar met 202.000 eenheden verminderen volgens AutoForecast Solutions. Een kwart van dat verloren volume is in Europa. De Europese brancheorganisatie ACEA verwacht leveringsbeperkingen tot het derde kwartaal van 2021, wat resulteert in ‘aanzienlijk lagere’ productievolumes en uitgestelde leveringen voor de rest van het jaar.

Een gelijkaardig geluid horen we bij de autofabrikanten. Ford verwacht een daling van de productie met 10-20%. Volkswagen verwacht impact op de voertuigen van zijn MQB-platform dat op grote schaal wordt gebruikt voor zijn gamma. Nissan en Honda hebben de productie in het VK even gepauzeerd door leveringsproblemen en Daimler voorspelt – voorzichtig – dat ze het verloren volume van Q1 in de rest van het jaar zullen kunnen compenseren. Enkel Toyota, dat zich van tevoren van een voorraad halfgeleiders voor enkele maanden verzekerde, is ervan overtuigd dat hun productie niet zal worden beïnvloed.

Wat kan u als fleetmanager doen om vertragingen tot een minimum te beperken?

Op korte termijn zit er geen verandering aan te komen in de halfgeleidermarkt. Om uw fleet up-to-date te kunnen volgende tips helpen:

  • Plan vooruit – Denk nu al aan de voertuigen die u in de rest van 2021 wilt aankopen of moet vervangen. Praat hierover met uw leasingmaatschappij, zodat zij rekening kunnen houden met uw behoeften naarmate de situatie zich ontwikkelt en ook tijdig de bestelling bij autofabrikanten kunnen plaatsen.
  • Overweeg alternatieven – Bepaalde modellen, uitrustingsniveaus of apparatuur zullen moeilijk beschikbaar zijn. Kijk naar andere voertuigen die aan uw behoeften voldoen.
  • Bestel vroeg – Sommige autofabrikanten geven prioriteit aan fleetklanten, maar ga ervan uit dat de doorlooptijden langer zijn dan normaal. Bestel dus ruim op tijd om vertragingen te beperken.
#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine