Hoe zullen slooppremies er na corona uitzien?

Zoals Autovista heeft opgemerkt, wordt er in heel Europa steeds meer aangedrongen op een reeks stimuleringsmaatregelen voor de automobielindustrie van zodra de coronacrisis onder controle is om zo de autoverkoop te kunnen aanzwengelen.

Net als tijdens de economische crisis van 2008 en 2009 wordt op grote schaal gezocht naar manieren om de toekomstige verkoop van auto’s te stimuleren. Een programma met slooppremies is daarbij een van de opties die de voorkeur geniet.

Vooral in Duitsland wordt deze vraag gesteld. En bij onze Oosterburen komt ze vooral vanuit de politiek.

De minister van Economische Zaken van de deelstaat Nedersaksen, Bernd Althusmann, heeft de Duitse Bondsregering om een of andere vorm van steun gevraagd. Volgens de CDU-politicus zal Duitsland “een ernstige economische terugval” doormaken vanwege Covid-19. Vooral Nedersaksen, Beieren en Baden-Württemberg zouden hierdoor worden getroffen, omdat de auto-industrie een hoeksteen van deze regio’s is. In Nedersaksen werken alleen al 128.000 mensen bij Volkswagen. Nog eens 250.000 banen zijn direct of indirect verbonden met de automobielindustrie.

Twee opties

Er zijn twee opties mogelijk: de financiële steun voor de aankoop van een elektrisch voertuig (EV) verhogen of een sloopprogramma (conversiepremies) invoeren om mensen aan te moedigen nieuwe elektrische, benzine- of dieselmodellen aan te schaffen.

“We kunnen pas inschatten wat er nodig is als de autodealers hun deuren hebben geopend”, legt Hildegard Mueller, voorzitter van de Duitse sectorvereniging voor de automobielindustrie (VDA) uit. “Dan zullen we zien hoe de klanten zich zullen gedragen.” Toch pleit ze nu voor gezamenlijke actie: “Tegen de herfst zal het te laat zijn,” was haar niet mis te verstane boodschap.

De Beierse premier Markus Soeder heeft ook opgeroepen tot een sloopregeling om auto’s met een lage uitstoot te bevoordelen, een idee dat wordt onderschreven door Oliver Zipse, directeur-generaal van BMW.

Transport & Environment reageert

In het kader van de ombouwpremieregeling zou kunnen worden getracht oude voertuigen, bijvoorbeeld van vóór Euro 5, te verwijderen en de voorkeur te geven aan hybride en elektrische modellen. Dit zou landen stimuleren om de luchtvervuiling te verminderen en autofabrikanten helpen om te voldoen aan de strenge CO2-emissieniveaus die door het Europees Parlement zijn vastgesteld.

William Todts, uitvoerend directeur van de campagnegroep Transport & Leefmilieu, wil dat Brussel zijn staatssteunregels gebruikt om ervoor te zorgen dat elke sloopregeling het gebruik van elektrische en emissiearme voertuigen aanmoedigt. Hij vertelde de Financial Times: “Als een lidstaat een sloopregeling voorstelt zonder voldoende aan de milieu- en CO2-normen te voldoen, zal de Commissie dan ingrijpen om een einde te maken aan dergelijke regelingen? Zal het nee zeggen? Dat zou historisch zijn”.

Een ander probleem zou volgens Autovista kunnen ontstaan: “De Europese overheidsbegrotingen worden momenteel enigszins onder druk gezet om de bedrijfs- en personeelskosten te dekken, evenals de financiering van de gezondheidsdiensten en het onderzoek naar een COVID-19-vaccin. De industrie zal dus moeten lobbyen voor geld en moeten bewijzen dat elk sloopprogramma de moeite waard is.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine