Hyundai en KIA verlengen garantieperiode tijdens coronacrisis

Autoconstructeurs geven de consumenten extra ademruimte tijdens de COVID-19 pandemie, zo blijkt uit een navraag van consultingbureau GlobaData. Het gaat om een scala van maatregelen: een verlenging van garantievoorwaarden, uitstel van betaling, renteloze financiering …

Hyundai en KIA: verlenging garantie

Hyundai kondigde op 3 april aan dat het elke garantie die tijdens de crisis zou aflopen, met maximaal drie maanden zou verlengen. Dat komt neer op meer dan 1,2 miljoen voertuigen wereldwijd met garanties die tussen maart en juni 2020 zouden aflopen. Dit geeft klanten de geruststellende gedachte dat, als hun auto tijdens de crisis kapot gaat, Hyundai de reparatie alsnog zal vergoeden. We contacteerden ook de Belgische invoerder en die bevestigt ons dat alle voertuigen waarvan de garantie tijdens de coronacrisis zou vervallen, verlengd wordt tot 31 mei.

Dezelfde strategie bij zustermerk KIA, dat er wel nog een extra maand bij doet. Wie vandaag een Kia heeft, waarvan de garantie vervalt tussen 1 februari en 30 april krijgt van de constructeur een verlenging van de garantieperiode aangeboden tot 30 juni 2020. Volgens de woordvoerder van Kia Motors zullen 500.000 klanten van deze garantieverlenging kunnen genieten.

Uitstel van betaling en renteloze financiering

Automakers doen ook hun best om de klap op de portemonnee van hun klanten te verzachten. Veel klanten krijgen immers te maken met tijdelijke of volledige werkloosheid. In de VS bieden merken zoals Honda, Ford, General Motors, Toyota en Porsche uitstel van betaling aan voor klanten die voertuigen van hen hebben geleased. Elders bieden Fiat-Chrysler, Kia en Volkswagen renteloze financiering aan voor bepaalde modellen om nieuwe klanten te stimuleren tot een aankoop.

Groot-Brittannië: autosleutels bedrijfswagen inleveren per post

In Groot-Brittannië heeft de overheid dan weer een regeling uitgewerkt voor bestuurders van bedrijfswagen. Veel werknemers zitten thuis waardoor hele vloten van bedrijfswagens ongebruikt zijn. Om de belastingdruk op werknemers die niet in staat zijn hun bedrijfsauto’s te gebruiken te verminderen, heeft de Britse HM Revenue and Customs ermee ingestemd de belasting op voordelen in natura te laten vallen als werknemers de sleutels ‘virtueel’ aan hun werkgever kunnen teruggeven – bijvoorbeeld door ze per post op te sturen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat mensen worden aangemoedigd om minder te reizen, waardoor de verspreiding van het virus wordt beperkt.

#Auto #Services

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine