“Impact COVID-19 op kortetermijnverhuur ontwricht het hele systeem”

Het coronavirus (COVID-19) heeft de reis- en mobiliteitssector in een zware crisis gestort. Vooral op luchthavens is de impact op de vraag naar huurauto’s enorm, met verregaande gevolgen voor heel wat verhuurbedrijven.Een analyse van Autovista.

Op dit moment vragen alsmaar meer verhuurbedrijven de autobouwers om hun voertuigen sneller dan voorzien terug te nemen. Bovenop de zware financiële impact op de kortetermijnverhuurders kan de afgezwakte vraag naar huurwagens dus ook secundaire gevolgen genereren, vermits constructeurs genoodzaakt zullen zijn hun wagens voor kortetermijnverhuur via andere kanalen te slijten. Als je weet dat de productievolumes voor de verhuurbedrijven strikt gepland worden in functie van de verwachte marktvraag, zou dat best wel eens moeilijk kunnen worden.

Overaanbod jonge tweedehandsauto’s

Voor zover de afgesloten overnamecontracten een vervroegde terugname toelaten, kunnen we ons dus verwachten aan een gevoeliger groter aanbod jonge tweedehandswagens. Indien de short term-wagenparken, die doorgaans 6 à 12 maanden in omloop blijven, en masse afgeslankt worden, dreigt dus een aanzienlijke prijzenoorlog op de tweedehandsmarkt. Zeker nu er, in deze hoogst uitzonderlijke periode, ook nog eens nauwelijks kopers te vinden zijn.

Een groter tweedehandsaanbod als gevolg van de afgeslankte huurvloten leidt in principe tot een verlaging van de restwaarden. Dat geldt met name voor markten als Spanje, waar de huurwagens in de eerste twee maanden van 2020 maar liefst 18,8 procent van de markt van nieuwe auto’s vertegenwoordigden, zo blijkt uit cijfers van de Spaanse automobielfederatie ANFAC.

Op dit moment is de aankoop van een tweedehandsauto voor de meeste consumenten echter helemaal niet aan de orde. Zowel in Frankrijk, Spanje als Italië is de tweedehandsverkoop quasi stilgevallen, zelfs nu de prijzen zowat gehalveerd zijn. Mensen mogen hun huizen immers niet verlaten, en ook de showrooms moeten de deuren noodgedwongen gesloten houden. Volgens de laatste inschattingen zullen de dealerships in Spanje nog tot eind april gesloten blijven, terwijl ook Duitsland overweegt om de boel volledig op slot te gooien.

Zomerse heropleving?

De verhuurbedrijven zijn dus volop bezig hun wagenpark af te bouwen, maar dat neemt niet weg dat het toeristische hoogseizoen er zit aan te komen. Indien we het coronavirus tegen die tijd onder contrôle krijgen en het ‘normale’ leven opnieuw herneemt, zal de vraag naar huurwagens het aanbod opnieuw overtreffen.

Het valt te verwachten dat het onevenwicht tussen de vraag naar huurwagens, nieuwe en tweedehandsauto’s snel weer hersteld zal zijn. Daarbij wordt in Europa vooral gekeken naar China, waar het virus inmiddels ingedijkt is en de orderboekjes zich stilaan lijken te vullen.

Op langere termijn zou een daling van de verkoop aan verhuurbedrijven – gezien de structuur van de Europese automarkt, met een groot aandeel ‘tactische verkopen’ – wel eens een positieve impact kunnen hebben op de restwaarden, vermits er minder jonge occasies op de markt zouden komen die aan scherpe tarieven aangekocht werden.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!