Inschrijvingen | Leasingbedrijven blijven diesel trouw

De effecten van de overgang naar de nieuwe WLTP-homologatienorm laten zich nog steeds voelen: voorbije maand november bedroeg de terugval 14,7%. Over de hele periode van 1 januari tot 30 november blijft de automobielmarkt daarentegen groeien met 1,5% voor een totaal van 523.448 nieuwe inschrijvingen van auto’s. FEBIAC verwacht dan ook dat het jaarrecord van 2011 (572.211 exemplaren) eind dit jaar gebroken zal worden.

Na twee maanden die gedomineerd werden door BMW, vinden we nu Volkswagen op kop van het maandelijks klassement. En ook in het klassement van de eerste 11 maanden van dit jaar staat de constructeur uit Wolfsburg op kop.

Quid de fleetmarkt?

De fleetmarkt groeit gelijk met de algemene markt (1,5%), met 280.396 ingeschreven wagens bij bedrijven en zelfstandigen (140.521 voor de leasingbedrijven, 125.740 voor niet-leasingbedrijven en 14.135 voor zelfstandigen en vrije beroepen). Deze markt vertegenwoordigt dus 53 procent van de globale Belgische markt voor nieuwe wagens in 2018.

Welke brandstoffen?

Globaal verliest diesel terrein ten voordele van benzine. Slechts 36% van de dit jaar ingeschreven wagens rijdt op diesel, tegenover 58% voor benzine. Toch blijft de zelfontbrander populair in de fleetmarkt. Vooral in de leasingsector, waar diesel nog een gewicht van 60% heeft, tegenover 35% voor benzine. Het gewicht van alternatieve brandstoffen is dan weer klein in de portefeuille van de autoverhuurders (4,2%).
Aan “non-leasing”-zijde en bij de zelfstandigen domineert benzine dan weer diesel en zijn de alternatieve aandrijvingen beter vertegenwoordigd (10,7% bij de bedrijven en 6,6% voor de zelfstandigen). Bij die alternatieve aandrijvingen heeft de (benzine)hybride trouwens het meeste succes.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!