In april werden in België net geen 5.300 nieuwe auto’s ingeschreven. Vorig jaar werden in dezelfde maand bijna 53.500 auto’s ingeschreven bij de DIV. Dat is een daling van 90,1%.
Over het hele kwartaal bedroeg de daling 36,6%. Er werden iets meer dan 132.700 nieuwe auto’s ingeschreven, tegenover bijna 209.400 in dezelfde periode in 2019.
-20% over het hele jaar?
“De onzekerheid die blijft bestaan over het verdere verloop van de COVID-19 crisis laat ons vandaag nog niet toe een inschatting te maken wat betreft het effect van deze gedwongen inactiviteit voor heel het jaar 2020. Een tweede golf van de pandemie zou in het slechtste geval immers een nieuwe verplichte sluitingsperiode kunnen veroorzaken”, luidt het in het persbericht van FEBIAC.
“En hoewel FEBIAC ervan overtuigd is dat in de komende periode de markt opnieuw fors zal aantrekken, toch schatten wij op vandaag dat het totale aantal nieuw ingeschreven auto’s zowat 20% lager zou kunnen liggen dan gebruikelijk in ons land.”
BMW in april, VW het kwartaal
Met 559 ingeschreven voertuigen in april eindigde BMW als eerste in de maandelijkse ranglijst, vóór Toyota (470) en Volkswagen (450).
Volkswagen neemt over het hele kwartaal de leiding met 12.899 geregistreerde auto’s, voor BMW (11.355) en Peugeot (8.982).
Terwijl veel merken een daling in dubbele cijfers laten optekenen , beperkt Toyota de daling tot “slechts” 2,41%.
Sommige merken die (duidelijk) geen volumemerken zijn, staan zelfs in het groen. Zoals bijvoorbeeld Tesla (+10,38% – +112 eenheden), Bentley (+2,63% – +1 eenheid) of Lamborghini (+100%, van 7 eenheden in 2019 naar 14 in 2020).
Het nieuwe elektrische merk MG mocht in het eerste kwartaal 48 auto’s inschrijven. Bij Polestar waren dat er 14.
#Auto