Interview Christof De Waele (Jan De Nul Group): “Hedin Automotive is voor ons de ideale partner”

Al 17 jaar is Christof De Waele Fleet Manager bij Jan De Nul Group. Een periode waarin de automobielsector drastisch evolueerde en ook het wagenparkbeheer er fors anders ging uitzien. “Ik bekijk het allemaal met veel interesse vanuit mijn achtergrond, die verschilt van die van de meeste Fleet Managers”, vertelt onze gesprekspartner.

In tegenstelling tot de meeste wagenparkbeheerders heeft Christof De Waele immers geen hr-achtergrond, maar een technische. “Ik werkte bijvoorbeeld meer dan vier jaar bij Honda als supervisor, een job waarvoor ik ook een poosje in Japan doorbracht. Ik deed daar heel wat technische kennis over de wagens op. Vanuit die kennis wisselt hij dan ook graag van gedachten met de autodealers, of zelfs een niveau hoger. Het is niet de eerste keer dat ik naar de constructeur bel om een probleem aan te kaarten”, lacht hij.

Hoe ziet het wagenpark van Jan De Nul Group eruit?

“Het wagenpark van Jan De Nul Group bestaat uit 1.150 wagens. Een groot gedeelte, zo’n 625, zijn salariswagens, de overige 300 zijn arbeiderswagens, die gebruikt worden in functie van onze werven. Daar komt nog een gedeelte leasewagens uit het cafetariaplan bij.”

Kiezen jullie al voor elektrische wagens of nemen jullie de tussenstap van de plug-in hybride?

“Onze bestuurders mogen kiezen: een volledig elektrische wagen – met laadpas en indien mogelijk met laadpaal thuis – of een thermische wagen. Wij laten bewust de stap van de plug-in hybride links liggen. Als bouwonderneming zijn wij immers gebonden aan een CO2-prestatieladder. Daarbij nemen we de reële uitstoot, niet die op papier. En voor de meeste profielen bij ons, werfleiders, sales en dergelijke, slaat die negatief uit voor plug-ins. Zij rijden immers veel kilometers, vaak aan één stuk en dan raakt de batterij van zo’n PHEV leeg, wat het verbruik uiteraard doet stijgen. Bovendien stoten veel van onze bedrijfsvoertuigen meer dan 200 gram CO2 uit. Om dit optimaal te counteren, is de nul uitstoot van elektrische voertuigen gewoon veel interessanter dan de 20, 30 of 40 gram van een PHEV.”

Wat doen jullie om bestuurders te overtuigen om voor BEV’s te kiezen?

“Wanneer onze medewerkers bij mij langskomen om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen, doe ik altijd ons BEV-verhaal uit te doeken. Ik geef ze raad, leg uit wat elektrisch rijden is, hoe wij dat aanpakken enzovoort, zodat ze niet bang moeten zijn voor de vooroordelen die nog heersen rond BEV-rijden. Wanneer iemand ook de lijst met thermische wagens in zijn categorie vraagt, bereken ik hoe het VAA zal stijgen, indien hij voor een verbrandingsmotor kiezen. Verder is een testrit met een BEV-wagen vaak het laatste duwtje dat nodig is om toch voor het elektrisch voertuig te kiezen.”

“Bovenop laadpaal en laadpas proberen wij het onze BEV-rijders nog makkelijker te maken. Daarom ontwikkelden we ook een laadoplossing voor op de werf, waar onze mensen aan 11 kW kunnen laden, genoeg om na een uurtje weer voldoende batterij te hebben om naar de volgende werf of huis te rijden.”

Waarom hebben jullie bij Hedin Automotive als partner gekozen?

“Jan De Nul Group werkte aanvankelijk met een aantal andere premiummerken, maar toen we EV-wagens aanboden, wou Jan De Nul zijn medewerkers voldoende keuze geven in EV, daarom hebben we onze portfolio uitgebreid met Mercedes-Benz. Bijna alle elektrische wagens van het merk staan in onze car policy en vooral de EQB doet het zeer goed. Het is naast de veel duurdere Tesla Model X bijna de enige elektrische zevenzitter en dat speelt echt wel in zijn voordeel: een ruime, praktische wagen voor de gezinnen in een knap SUV-design.”

“Onze keuze voor Hedin Automotive hebben we ons zeker niet beklaagd. Jan De Nul Group heeft een groot wagenpark, dat staat voor veel bestellingen, maar daar vragen wij ook wat voor terug: een concessie die zowel fysiek als qua communicatie nabij is, met korte communicatielijnen, die inspeelt op onze verwachtingen en dergelijke meer. Ik draai mijn hand er niet voor om om mijn mening te geven over de wagens, te wijzen op dingen die beter kunnen. Dat kan de concessie dan aankaarten bij de producent. Of ik doe dat zelf, het is niet de eerste keer dat ik naar Duitsland bel (lacht). Maar dat geheel terzijde, het is vooral die sfeer van openheid en nabijheid die wij graag terugzien bij onze partners.”

Jullie mochten afgelopen weken de Mercedes EQE testen, die nu ook in jullie vloot beschikbaar is. Hoe is dat bevallen?

“De evaluatie slaat vooral door in positieve zin. Het is een piekfijn afgewerkte wagen, met een mooi interieur en nauwelijks geluid van buitenaf dat de cabine binnendringt. Alle karakteristieken die je van een wagen van het Duitse merk mag verwachten. Deze combinatie zorgt voor een zeer rustgevend rijgevoel. Ook de aandrijflijn van de wagen draagt daar trouwens toe bij, want die reageert heel soepel.”

“De Mercedes EQE is met andere woorden een ideale reiswagen. Een ruime metgezel voor rustige, comfortabele ritten. Die ruimte geldt trouwens zowel voor de voorste, als voor de achterste zitrij. En ik ben vooral blij dat er weer een nieuwe berline op de markt is in een wereld die geregeerd wordt door SUV’s.”

“Ook op elektrisch vlak doet de EQE het zeer goed. Het snellaadvermogen is misschien net wat lager dan dat van de concurrentie, maar AC-laden gebeurt aan 22 kW, en daarmee doet hij een stuk beter. Dit betekent dat je ergens buitenhuis kan vergaderen en bij vertrek vaak al voldoende bijgeladen hebt om zonder stoppen naar huis te kunnen. En zijn verbruik van 19 kWh/100 km is gewoon uitstekend, zeker gezien zijn gewicht door al die comfortopties.”

Ook benieuwd wat Hedin Automotive kan betekenen voor uw vloot beheer? Contacteer hen dan volledig vrijblijvend via fleet@hedinautomotive.be.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine