Interview met Sonja Vandenberk, interieurdesigner Opel

Opel Designer-w800-h600Belgische designers staan hoog aangeschreven in de automobielindustrie. Eén van die designers is Sonja Vandenberk,  de drijvende kracht achter het interieurdesign van de nieuwe Opel ADAM. De kleine stadsrakker van Opel laat zich opvallen en dat is voor een groot deel te danken aan haar creatieve input. 

Philip De Paepe

“Waar haalde u uw inspiratie voor het design van de ADAM?”

Sonja Vandenberk: “Dat is tegelijkertijd heel divers, persoonlijk en komt eigenlijk uit het dagelijkse leven. Als designer ben je eigenlijk constant met je job bezig. Ik ga naar musea, ik ga shoppen, ik houd de vinger aan de pols van alles wat mode en lifestyle is. We zoeken soms ook bevestiging op meubelbeurzen en modeshows om te zien wat de jongste trends zijn.

Je kijkt natuurlijk ook naar je doelgroepen en wat hun interesses zijn. Op het eerste zicht denk je bij de ADAM automatisch aan jonge mensen, maar eigenlijk is het een auto voor jonge mensen van alle leeftijden. Er zitten zaken in voor hippe mensen maar met het gebruik van hoogwaardige materialen kom je ook tegemoet aan de wensen van een publiek dat op comfort gesteld is.”

“Is de ADAM voor u fundamenteel verschillend van de rest van het Opel-gamma?”

Sonja Vandenberk: “Voor ons als designers is het een echte Opel, omdat we daar features terugvinden die van toepassing zijn op het hele gamma: ergonomie, degelijke materialen, een hoog praktisch gehalte. Maar het klopt wel dat we heel veel vrijheid kregen, net omdat de doelgroep zo breed is. Bij andere modellen richt je je soms toch meer op één bepaald type klant, terwijl dat hier niet het geval is. Wij hebben onze speelse kant volledig kunnen uitleven en dat zie je ook aan het eindresultaat.

“Wat zijn voor u de meest bepalende karaktertrekken van de Opel ADAM?”

Sonja Vandenberk: “Iets wat goed gedaan is, ziet er gemakkelijk uit. En dat was voor ons de rode draad bij het ontwerp. Duurzame materialen, een kwaliteitsgevoel maar toch met originele details zonder te vervallen in nutteloze spielerei. En natuurlijk het feit dat de mensen hun auto kunnen individualiseren. En dat kan zelfs nog nadat je je ADAM gekocht hebt. Zo kan je de brede gekleurde kunststof-afwerking die vooraan over de volledige breedte gaat, ook later nog in een ander kleurtje steken.

“Het centrale display met IntelliLink naar smartphones toe, maakte dat ook deel uit van het interieurdesign?”

Sonja Vandenberk: “Dat maakte deel uit van één van de eerste brainstorms. We wilden een maximum aan infotainment bieden en dan moet je keuzes maken. Ofwel stop je dat in de auto zelf, maar dat maakt het al meteen een stuk ingewikkelder en minder flexibel … ofwel maak je de link met de smartphone. Wij hebben gekozen voor het tweede: eenvoudig en intuïtief in gebruik en je werkt steeds met de meest recente apps.”

“Laatste vraag: de sterretjeshemel in het plafond. Uw idee?”

Sonja Vandenberk: “Er zijn heel wat ideeën de revue gepasseerd, waaronder zelfs het plafond van de Sixtijnse Kapel (lacht), maar uiteindelijk zijn we bij de sterretjeshemel uitgekomen. Origineel en  ja … ik ben er grotendeels verantwoordelijk voor. Ik zei het al: ik heb mijn speelse kant volledig kunnen uitleven bij het ontwerp van de ADAM! (lacht)”

bron: FLEET 89

Tags: Fleet