Is een plug-in hybride TCO-gewijs altijd het meest interessant?

Als ze maximaal 50 gram CO2/km uitstoten en de energieverhouding van hun batterij minstens 0,5 kWh per 100 kilo voertuiggewicht (0,45 dankzij de afrondingsregel) is, zijn plug-in hybride wagens voor 95 tot 100 procent aftrekbaar. Maar is dit genoeg om ze dan ook aantrekkelijk te maken als het gaat over de Total Cost of Ownership (TCO)? Athlon stelde zichzelf deze vraag.

Soms kan het bijzonder aantrekkelijke belastingregime voor plug-in hybrides een fleetowner verblinden. Wat echter niet moet worden onderschat, is de invloed van het verschil in aankoopprijs ten opzichte van een gelijkwaardige benzine- of dieselversie op de TCO.

“Het prijsverschil tussen de versie met een traditionele motor – benzine of diesel – en de plug-in hybride is vaak behoorlijk groot”, legt Philippe Fouyn, Strategic Consulting Manager bij Athlon België, uit. “Het compenseren van dit verschil via de hogere aftrekbaarheid hangt af van het verschil in CO2-uitstoot.”

“Het compenseren van dit verschil via de hogere aftrekbaarheid hangt af van het verschil in CO2-uitstoot.”

Philippe Fouyn, Strategic Consulting Manager – Athlon Belgium

De contactpersoon van Athlon staaft zijn bewering met een voorbeeld: “Als je begint met een diesel met een uitstoot van 100 g/km en een fiscale aftrekbaarheid van 70%, mag het verschil in aanschafprijs niet te groot zijn. Maar als je het voorbeeld neemt van een auto met een CO2-uitstoot van 130 g/km en een maximale belastingaftrek van 55%, is de situatie meer in het voordeel van de plug-in hybride, die voor 95-100% aftrekbaar is.”

Als we aan dit alles het kortingsbeleid toevoegen, begrijpen we heel snel dat men maar beter goed rekent. “Sommige fabrikanten geven een lagere korting op het plug-in hybride model in vergelijking met reguliere versies. Het netto prijsverschil is dan groter dan het bruto prijsverschil. Dit is duidelijk ongunstig voor de TCO van de plug-in hybride.”

Het concept ‘TCO2’

Ook het profiel van de bestuurder is belangrijk. “Wie vaak lange reizen maakt, heeft niet het ideale profiel voor een plug-in hybride met een benzinemotor. Hier kan beter gekozen worden voor een PHEV met een dieselmotor”, legt Philippe Fouyn uit.

“Aan de andere kant lijkt iedereen die dagelijks pendelt naar het werk in elektrische modus en zijn reizen in de thermische modus beperkt tot 30% de ideale kandidaat te zijn. De mogelijkheid om je auto thuis op te laden is uiteraard een cruciale factor – net als het naleven van de dagelijkse oplaaddiscipline.”

“Iedereen die dagelijks pendelt naar het werk in elektrische modus en zijn reizen in de thermische modus beperkt tot 30% de ideale kandidaat te zijn.”

Philippe Fouyn, Strategic Consulting Manager – Athlon Belgium

De adviseur van Athlon voegt hieraan toe: “Als je batterij een bereik van 50 kilometer heeft, kan je niet meer dan 30 kilometer van je werk wonen om te profiteren van een gunstig TCO-scenario. Maar als je de mogelijkheid hebt om op het werk op te laden, kan je natuurlijk 60 km van het kantoor wonen, mits je de accu thuis en op kantoor elke dag gewetensvol oplaadt.”

Philippe Fouyn sluit af met het begrip TCO2, dat Athlon nauw aan het hart ligt: “Als je overweegt om plug-in hybrides in je wagenpark te integreren, begin dan met het bestuderen van het profiel van de chauffeurs. Neem ook de tijd om alles te becijferen: van de werkelijke brandstofkosten tot de fiscale aftrekbaarheid en de belasting van niet-aftrekbare uitgaven. Dit is wat Athlon “TCO2″ noemt.”

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine