Is het Belgisch net klaar voor elektrisch vervoer?

In de meest optimistische scenario’s kunnen tegen 2030 niet minder dan 1,5 miljoen elektrische auto’s in België rondrijden. Goed nieuws voor het klimaat – maar kan het energienet de resulterende vraagexplosie wel aan?

Een opiniestuk door André ten Bloemendal, Vice President Sales Europa bij ChargePoint

Niet alleen het aantal elektrische personenauto’s groeit sterk, maar ook wagenparken elektrificeren in snel tempo. Je ziet dit met name terug in thuisbezorging, wat steeds vaker elektrisch verloopt. Ook bedrijven zoals HelloFresh, Bpost, Carrefour en Delhaize investeren volop in elektrische bezorging.

Hoe meer elektrische auto’s in gebruik zijn, hoe groter de energievraag. Uit onderzoek van BloombergNEF blijkt dat 500 miljoen extra EV’s op de markt zorgen voor een stijging van 5 procent van het wereldwijde energieverbruik. De CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) rekende voor België uit dat 1 miljoen elektrische auto’s 4% meer stroom vragen. Als al deze voertuigen gelijktijdig opladen (bijvoorbeeld bij thuiskomst na het werk) ontstaat vervolgens (lokaal) netcongestie (zoals nu al gebeurt tijdens piekopwekmomenten van zonnestroom), waarbij het energienet de plotselinge elektriciteitsvraag niet aankan. Het spook van netcongestie zorgde dit jaar al voor de introductie van een capaciteitstarief, dat in 2022 van kracht zal worden in Vlaanderen.

Elektrische auto’s als bescherming voor het net

EV’s hoeven geen last voor het net te zijn. Ze kunnen ook een deel vormen van de oplossing. Dankzij slimme laadoplossingen zijn ze zelfs een belangrijke tool om het energienet in balans te houden.

Elektrische voertuigen, oplaadstations en leveranciers wisselen dankzij deze laadoplossingen constant gegevens uit. Dit biedt enorme voordelen op het gebied van netbalancering. Laadstations kunnen het gebruik van laadapparatuur monitoren, beheren en beperken om het energieverbruik te optimaliseren en zo passief én actief pieken in de vraag beheren. Op deze wijze kunnen gehele netwerken of individuele depots de oplaadcapaciteit verlagen tijdens piekuren, of juist een kunstmatige piek creëren door meerdere voertuigen tegelijk tegen de maximumcapaciteit op te laden.

Het beheersen van de belasting door opladen beurtelings tussen meerdere voertuigen of door elektriciteit te verdelen, zou dan ook een sleutelonderdeel moeten zijn van de strategie van ieder wagenpark of leverancier.

België heeft genoeg stroom om 1 à 2 miljoen auto’s opgeladen te houden. Of dat allemaal tegelijk kan, is nog maar de vraag

Wanneer grote aantallen voertuigen gelijktijdig moeten worden opgeladen, bieden genetwerkte EV-laadoplossingen ook mogelijkheden om het real-time energieverbruik te controleren, de kosten te beheersen door een stroomplafond in te stellen om vraagkosten te vermijden en zelfs meer laadstations te installeren zodat extra auto’s kunnen opladen met behulp van stroombeheer.

Zelfs als de bestaande lokale infrastructuur grotere elektrische wagenparken goed kan ondersteunen, zijn microgrids met gedecentraliseerde opwek en opslag (zoals zonnepanelen en accusystemen) een belangrijk hulpmiddel om in de energiebehoeften van een wagenpark te voorzien. Deze beschermen het energienet tegen overbelasting tijdens perioden van piekvraag. Bovendien helpen ze de werking van laadstations te garanderen door onderbrekingen in laadsessies te voorkomen die het gevolg zijn van bijvoorbeeld netverstoringen.

Een toekomstbestendig wagenpark

België heeft genoeg stroom om 1 à 2 miljoen auto’s opgeladen te houden. Of dat allemaal tegelijk kan, is nog maar de vraag. Uiteindelijk bieden EV’s in combinatie met slimme laadoplossingen op lange termijn veel mogelijkheden voor energiebesparingen en efficiëntieslagen. Maar dan moeten overheden, energiebedrijven én wagenparkbeheerders de cruciale rol omarmen die ze spelen in een groenere toekomst.

#Auto #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending