
Sinds deze maand is het definitief: vanaf 2026 zijn enkel elektrische bedrijfswagens nog fiscaal voordelig. Vandaag de dag zwaait echter een andere aandrijfvorm de scepter: de plug-in hybride. Is het nog interessant om hierin te investeren? FLEET.be zocht het uit!
De gevolgen van de nieuwe fiscaliteit laten zich al vanaf 2023 voelen. De niet-emissievrije voertuigen die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 worden besteld, zijn onderhevig aan de uitdoofregeling. Ook hier worden de huidige aftrekformules behouden, maar de aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 geleidelijk teruggebracht (maximaal 75% in 2025). De maximale aftrek wordt jaarlijks met 25% verminderd om uit te komen op 0% in 2028.
En ook het brandstofverbruik van deze motorisatie wordt vanaf dat moment op de korrel genomen: Voor een PHEV, besteld vanaf 1 januari 2023, wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50%. De kosten voor elektriciteit en andere kosten vallen niet onder deze beperking.

Ideaal voor 2026
Dit laatste is eerder een kleine symbolische incentive om meer elektrisch te rijden met een PHEV, iets wat sowieso al de bedoeling van de technologie is. Een PHEV met een grote batterij is dan ook cruciaal, zoals de Kia Sportage, die zo’n 56 km kan afleggen met een volle batterij, meer dan voldoende voor de meeste pendelaars om van en naar het werk te rijden. . De invloed op de TCO zal met andere woorden eerder beperkt zijn.
Voorlopig blijft een plug-in hybride dan ook een uitstekende keuzen vanwege zijn fiscaliteit (100% aftrekbaar en vaak goedkoper dan een volledig elektrisch voertuig). Bovendien ben je door de combinatie van elektro- en verbrandingsmotor niet afhankelijk van de – op vele plaatsen – gebrekkige laadinfrastructuur in ons land.

Opstap naar elektrisch
Bovendien heerst er bij veel werknemers toch wel wat koudwatervrees wanneer er over elektrische wagens gesproken wordt. Range anxiety (angst om zonder elektriciteit te vallen) en schrik voor het hele oplaadproces worden daar vaak als oorzaken aangehaald. Een PHEV leert uw bestuurder alvast omgaan met laadkabels en -palen, zonder daar de gekende range anxiety aan toe te voegen. Het zal bij veel werknemers drempelverlagend werken en hen de volgende keer misschien wel voor een EV doen kiezen.
En dankzij hun groot vermogen, 265 pk in de Sportage bijvoorbeeld, zijn PHEV’s bijzonder leuk om rijden, en bijzonder goed uitgerust, niet onbelangrijk om personeel te overtuigen op de arbeidsmarkt. Met andere woorden: de plug-in hybride is voorlopig nog niet uitgespeeld. Kia zelf blijf bijvoorbeeld ook nog enige tijd inzetten op PHEV naast 100% elektrisch, onder meer met voorvermelde Sportage, die voor het eerst een speciale afgeleide op maat van de Europeaan krijgt.
Dit artikel werd u aangeboden door Kia Belgium. Alle info over de nieuwe Sportage, inclusief de plug-in hybride, kan u hier vinden.
#Advertorial