Ivo Lauwereyns (Volkswagen): “WLTP? We zijn er vrij gerust in…”

De directeur van Volkswagen is geen man die veel interviews geeft. Voor FLEET maakte hij een uitzondering.

Zijn de klanten Dieselgate al vergeten? Het vertrouwen in het merk moet toch een knauw gekregen hebben.

Voor de goede orde: wij waren ook slachtoffer in dit schandaal hé! Wij maken die auto’s niet, we voeren ze in.

We hebben als invoerder onze rol gespeeld: duidelijk en eerlijk met de klant communiceren en zo snel mogelijk al die voertuigen in orde te zetten volgens de juiste normen. Samen met het dealernet zijn we daar goed in geslaagd. Ik denk dat de klant dat geapprecieerd heeft.

Niettemin heeft de hele affaire een sfeer gecreëerd die voor een constante daling van de diesels in de verkoopcijfers zorgt. Een goede zaak volgens u?

De klant durft geen diesel meer nemen door wat hij in de krant leest. Alleen gaat men voorbij aan het feit dat de huidige Euro 6 diesels wel proper zijn. De politici nemen ook een anti-diesel houding aan en ondersteunen een switch naar benzine en elektrisch. Ik heb de indruk dat ze qua aandrijftechnologie veel initiatieven nemen zonder voldoende technische dossierkennis. Ik ga ermee akkoord dat er een probleem is met oude diesels maar nu wordt het stemmingmakerij en scheert men alle diesels over dezelfde kam, ook de modernste. Terwijl net die motor nog altijd het meest aangewezen is voor wie veel kilometers rijdt.

Niet dat we per se de diesel willen promoten. Wij zetten niet in op één aandrijftechnologie. Met de Golf hebben wij het enige model op de markt dat je kan kopen met alle aandrijfvormen: van volledig elektrisch, over hybride tot diesel, benzine en aardgas. Er zijn heel ambitieuze doelstellingen om de CO2 te verminderen, dat ga je niet doen door massaal over te schakelen op benzine, dan heb je de moderne diesel op middellange termijn nog nodig. Het punt dat ik wil maken: er circuleert teveel foute en onvolledige informatie, terwijl klanten willen weten wat de fiscale gevolgen voor de komende jaren zijn als ze vandaag een auto kopen of leasen.

De WLTP-saga helpt ook niet in die context. Merkt u dat businessklanten vragen hebben of wachten om een aankoop of leasing te doen?

Bij ons valt dat heel goed mee, want we zien zowel een stijging in de particuliere markt als bij de businessklanten in de eerste jaarhelft. Er is wel ongerustheid bij de vloten over wat er na 2020 gaat gebeuren.

Tot dan hebben we de verzekering gekregen van de overheid dat NEDC 2.0 gebruikt wordt als berekeningsbasis, maar wat zal er daarna gebeuren?

Aan de productzijde horen wij wel vanuit de fabrieken in Duitsland dat de WLTP-waarden van de nieuwe modellen die geproduceerd zullen worden goed tot zeer goed zullen zijn. Dus zijn we er redelijk gerust in.

 

Lees het hele interview in het volgende FLEET magazine, dat eind september verschijnt. Wilt u zich gratis abonneren op het magazine, dan kan u zich hier inschrijven!