Jaguar XF Sportbrake – Breken met de traditie

Jaguar, dat is Britse traditie: elegante lijnen gecombineerd met sportieve prestaties zonder aan comfort in te boeten. Praktische beslommeringen zoals laadruimte stonden voordien minder hoog op het prioriteitenlijstje van de Britse constructeur …

Maar daar komt nu verandering in met de XF Sportbrake. De puristen gaan daarbij ongetwijfeld aan het steigeren … maar daar is geen reden voor, zo bleek tijdens een pittige testrit op de Schotse wegen.

Een eerste reden om de XF Sportbrake reeds het voordeel van de twijfel te bieden, is zijn design. De Britse topdesigner Ian Callum zorgde voor een huwelijk van finesse en sportiviteit. Dit is nog steeds een echte Jag, alleen biedt hij meer laadruimte. Zoals in iedere zichzelf respecterende break is de achterbank in een verhouding 40/60 neerklapbaar.

De laadruimte is vlak en vierkant van vorm, waardoor in- en uitladen een fluitje van een cent wordt. Om de daklijn vloeiend te kunnen houden is de ruimte naar boven toe wat beperkter, wat resulteert in een maximaal laadvolume van 1.675 liter met neergeklapte achterbank. Niet slecht, maar nu ook niet meteen een topwaarde in dit segment.

Motorenaanbod

Over één ding hoeft u zich alvast het hoofd niet te breken wanneer u de aankoop van een XF Sportbrake overweegt: de motorenkeuze. Er is de keuze tussen een 2.2 diesel en een 3.0 liter diesel V6. De eerste is 163 pk sterk en heeft een CO2-uitstoot van slechts 135 gr/km. De krachtige V6 is 240 pk sterk en heeft een uitstoot van 163 gr CO2/km. Wat de transmissie betreft, hebt u nog minder kopzorgen: altijd een automaat met 8 verhoudingen.

Klassevol interieur

De XF Sportbrake heeft de Duitse premiummerken in het vizier en hij probeert die te overklassen met een interieur dat gezien mag worden. De mooie tapijten, de zetels die bekleed zijn met Alcantara of leder, de vele accenten in aluminium of hout, leuke details zoals een leeslampje dat je activeert door het zacht aan te raken, … deze Jag weet zijn inzittenden te verwennen. Als we dan toch een minpuntje moeten vermelden: de beenruimte achteraan is wat aan de krappe kant.

Actieve ophanging

Maar wat nog het meeste indruk maakte, was de rij-ervaring en meer bepaald de actieve pneumatische achterophanging die de Jag onder alle omstandigheden stabiel houdt. De Sportbrake etaleert een quasi perfecte balans tussen comfort en wegligging. Een leuk intermezzo op circuit met – nota bene een koelkast in de laadruimte – toonde aan hoe de XF Sportbrake bruuske stuurbewegingen perfect neutraliseert.

Zonder meer indrukwekkend. Van de twee motorisaties gaat onze voorkeur – hoe kan het anders – naar de romige en koppelrijke V6. Maar in de fleet zal de 2.2 het moeten waarmaken. Ons verdict? Een goede motor, maar voor de meer dan 1.800 kg van deze Jag af en toe toch wat aan de nipte kant.

Last but not least: de prijzen van deze Jaguar XF Sportbrake beginnen bij 45.900 euro voor de 2.2 diesel. Dat is behoorlijk pittig, maar de snelheidsregelaar en –begrenzer, de automaat, de adaptieve ophanging, leder en Alcantara en xenonkoplampen zijn allemaal standaard op de Jaguar. En bovendien rijd je – met alle respect – niet met de zoveelste premiumduitser.

Plus

  • Heerlijke V6
  • Klassevol interieur
  • Indrukwekkende wegligging

Min

  • Niet de grootste kofferruimte in zijn segment
  • Beenruimte achteraan
  • 2.2 l diesel soms wat aan de nipte kant

 

Philip De Paepe

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Tests