
De deadline voor de invoering van WLTP-oplossingen is nu verstreken. Toch worden OEM’s (original equipment manufacturers) en leasemaatschappijen in heel Europa nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen met betrekking tot hun CO2-conformiteit.
Een van die uitdagingen is de enorme datastroom die leasemaatschappijen nodig hebben om klanten te informeren over hoeveel CO2 een bepaald voertuig uitstoot. Met ongeveer 15 miljoen nieuwe auto’s die jaarlijks in Europa worden verkocht – elk met unieke specificaties – is het enorme scala aan gegevens momenteel moeilijk te verwerken voor veel OEM’s en leasemaatschappijen. Die data is nochtans nodig om strategische vlootbeslissingen te nemen.
Complexe materie
Elke versie van een nieuwe auto die vanaf 1 januari 2021 wordt verkocht, krijgt een unieke WLTP-waarde. Elke wijziging aan deze standaardversie kan de WLTP-waarde beïnvloeden (zoals het toevoegen van een optie). Om nauwkeurige WLTP-cijfers te berekenen, moeten fabrikanten dus een reeks gegevens verwerken die een gedetailleerde analyse vereisen om de belangrijkste WLTP-factoren te bepalen, zoals CO2-uitstoot, gewicht en brandstofverbruik. Een bijkomende complexiteit is dat WLTP lokale belastingen in heel Europa kan wijzigen, zoals wegenbelasting, belasting op inverkeerstelling of voordeel in natura.
WLTP-berekeningen zijn bijzonder moeilijk voor leasemaatschappijen omdat constructeurs WLTP-gegevens in verschillende formaten aanleveren, wat betekent dat leasemaatschappijen deze reeks gegevens moeten vertalen naar één gemeenschappelijk formaat. Als gegevens ontbreken of verouderd zijn, moeten ze die zelf verwerven – wat druk legt op middelen, infrastructuur, technologie, en personeel.
JATO WLTP Link
Om deze uitdagingen aan te gaan, heeft JATO Dynamics JATO WLTP Link ontwikkeld, die fungeert als een centraal toegangspunt voor het ophalen van vitale brandstofverbruik en CO2 emissie cijfers, rekening houdend met alle andere updates zoals optionele add-ons en nieuwe emissie gegevens.
Voortbouwend op JATO’s dienstenaanbod, heeft Sofico, leverancier van leasing software, een real-time integratie ontwikkeld voor zijn leasing klanten. Zijn brengen de data van JATO tot bij de klanten, voor wie de complexiteit van WLTP verdwijnt.
Jordy Plaetinck, Subject Matter Expert bij Sofico: “Hoewel toekomstige evoluties in de homologatie van de uitstoot van voertuigen verdere wijzigingen kunnen vereisen, hebben we het nu voor onze klanten mogelijk gemaakt om exacte, actuele gegevens over CO₂-uitstoot en brandstofefficiëntie te verkrijgen wanneer dat nodig is.”
#Auto #Fleet Management