Johan Portier (LeasePlan) : “De blueprint zal anders zijn dan voor midden maart”

“Zo snel mogelijk terug willen keren naar de situatie voor de crisis heeft weinig zin.” “Alle bedrijven moeten zich voorbereiden op een tweede lockdown”. “Laat ons vandaag niet te snel gaan om er morgen weer spijt van te hebben.” Het zijn allemaal uitspraken van Johan Portier, Managing Director van LeasePlan België. Hij deelt interessante elementen over zijn aanpak van de Covid-19 op de eigen website van de leasemaatschappij.

Al op 13 maart besloot Johan Portier om heel het bedrijf thuis te laten werken. Die maatregel ging in op 16 maart.

“Dat had wel een zekere, maar snelle, voorbereiding nodig. De medewerkers zijn bevraagd: wie was in staat om thuis te werken? Want niet iedereen is dat gewend of heeft een computer thuis. Taken die écht alleen op kantoor konden gebeuren, zijn geïnventariseerd en zoveel mogelijk teruggeschroefd.”

De tweede prioriteit van Johan Portier was de mentale gezondheid van het personeel. “Want die straalt ook af op de gezondheid van je bedrijf.”

“Je moet mensen perspectief geven met veel en open communicatie. We lichten medewerkers élke dag transparant in over hoe we er als bedrijf voorstaan en wat de impact van de coronacrisis is. Ikzelf stuur dagelijkse updates naar heel het bedrijf, heb wekelijkse calls – iedereen kan inbellen – om info te delen en hou dagelijks de vinger aan de pols. LeasePlan huurde zelfs een externe therapeute in voor mensen die therapeutische ondersteuning willen, anoniem uiteraard.”

“Voor het ‘next normal’ moet je tijd uittrekken”

Praten over de toekomst doet hij als volgt: ” Het heeft geen zin om snel, snel terug te willen gaan naar ‘vroeger’. Er komt nu éénmaal een ‘next normal’ en daar moet je tijd voor uittrekken. Voor de crisis was de vraag: hoeveel dagen thuiswerk gaan we toelaten? Vandaag is de vraag: hoeveel dagen kantoorwerk gaan we organiseren?”

Ik hoorde een bevriend CEO onlangs zeggen: ‘Hoe sneller we terug op kantoor werken hoe beter’, maar dat zal niet standhouden. Eén van mijn mantra’s: doorbreek de waan van de dag. We moeten twee stappen achteruit. De blueprint zal anders zijn dan voor midden maart!”

Voorbereiden op een volgende lockdown”

De nationale bank van België voorspelt een krimp van 8% op de Belgische economie in 2020. De omzet van bedrijven zal verminderen met 34% in 2020 tegenover 2019. De tewerkstelling zal tussen 7 en 9% terugvallen.”

” Je kan daar als bedrijf niet rond. De impact is te groot om er niets mee te doen”, zegt de MD van LeasePlan België nog.”

“Verschillende sectoren vinden zichzelf nu al opnieuw uit, zoals de horeca met afhaaldiensten. Iedereen, groot en klein, welke sector ook, moet zich bezinnen om zo’n tweede lockdown beter te overbruggen. We moeten er alles aan doen om onze economie voor te bereiden en om ervoor te zorgen dat we er sterker zullen uitkomen dan nu.”

“Reken de kosten niet door”

Deze crisis heeft uiteraard een stevige prijs.

“Gratis bestaat niet. En meer dan één generatie zal hiervoor opdraaien. Maar het beleid van vandaag moet budgettaire zorgen loslaten en voorrang geven aan gezondheid en veiligheid. Momenteel wordt er gezocht naar een balans tussen veiligheid en economie. Met een heropstart in mei kunnen we die balans houden tot de volgende potentiële lockdown. Maar bedrijven moeten trachten om een maximale tewerkstelling aan te houden als maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook de overheid is verantwoordelijk in het faciliteren van kredieten, zodat bedrijven financiële mogelijkheden blijven hebben om die maatschappelijke rol op te kunnen nemen. Iedere crisis gaat voorbij. Laat ons vandaag niet te snel snijden om hier morgen spijt van te hebben.”

In veel sectoren zal het rendement dalen door de ‘anderhalvemetermaatschappij’. “Mijn advies: draag de kosten maximaal zelf en reken ze niet door aan andere partijen. Anders komen we in een neerwaartse spiraal terecht. Als we weer op café mogen bijvoorbeeld en de richtlijn is om tafel en stoelen te desinfecteren dan kan de uitbater die kosten misschien nog net doorrekenen aan de klant. In andere sectoren zal het begrip van de klant veel kleiner zijn. En dat heeft dan weer een impact op het consumentengedrag en de snelheid van de heropstart en het herstel van de economie.”

#Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending