Johan Portier (voorzitter Renta): “Een stap terug naar de PHEV waar we niet tevreden over kunnen zijn”

Johan Portier (Copyright: Catherine Misselyn)

Tijdens de formatie van de nieuwe Arizona-regering heeft de Belgische federatie van voertuigverhuurders, Renta, herhaaldelijk laten weten dat ze bereid was haar expertise te delen met de onderhandelaars. Uit de reactie van de voorzitter van de federatie, Johan Portier, enkele uren na de aankondiging van de regeringsvorming, blijkt echter dat de verhuurbedrijven niet werden gehoord. Sterker nog, ze werden zelfs niet eens geraadpleegd…

Wat vindt Renta van de beslissing van de Arizona-regering om de aftrekbaarheid van hybride voertuigen te verlengen tot 2029?

Johan Portier, voorzitter van de sectorfederatie, reageert voorzichtig en stelt meteen:
“We beschikken nog niet over definitieve teksten of een uitgewerkt document op papier. We moeten dus afwachten hoe dit er uiteindelijk zal uitzien. Mijn reactie is gebaseerd op wat we tot nu toe hebben kunnen lezen.”

Toch verbergt hij zijn teleurstelling niet: “Wij kunnen hier niet tevreden over zijn, vind ik.” Daarmee sluit hij zich deels aan bij een andere federatie, die van de elektrische mobiliteit, EV Belgium. De argumenten zijn echter niet noodzakelijk dezelfde. De voorzitter van Renta licht zijn bezwaren toe in vijf kernpunten:

Toch verbergt hij zijn teleurstelling niet: “Wij kunnen hier niet tevreden over zijn, vind ik.” Daarmee sluit hij zich deels aan bij een andere federatie, die van de elektrische mobiliteit, EV Belgium. De argumenten zijn echter niet noodzakelijk dezelfde. De voorzitter van Renta licht zijn bezwaren toe in vijf kernpunten:

1. De transitie naar een groenere en meer geëlektrificeerde vloot – die ongeveer 5,4 miljoen voertuigen in België omvat – wordt niet ondersteund door dit voorstel. De regering kiest er niet voor om de particuliere markt op een of andere manier direct te stimuleren om de ecologische transitie van het wagenpark te versnellen. Maatregelen zoals subsidies voor de aankoop van tweedehands elektrische voertuigen (BEV), informatiecampagnes of fiscale voordelen in de personenbelasting hadden overwogen kunnen worden, maar daar zien we voorlopig geen spoor van.

2. Voor onze sector ben ik verrast door deze maatregel, aangezien het overgrote deel van de bedrijven al massaal heeft geïnvesteerd in batterij-elektrische voertuigen (BEV). De piek van de plug-in hybrides (PHEV) ligt achter ons en lijkt niet aan een heropleving toe. Het lijkt erop dat de argumenten van de particuliere markt (B2C) tegen de overstap naar BEV nu worden toegepast op de bedrijfsmarkt (B2B), wat mij niet passend lijkt.

3. Het probleem van de doorverkoop van elektrische voertuigen (BEV) blijft een uitdaging voor onze sector, en deze maatregel bemoeilijkt de overstap naar deze voertuigen nog verder, wat zorgt voor extra verwarring. Het effect op de restwaarde van BEV’s na afloop van leasecontracten moet nog blijken.

4. We hadden veel liever een steunmaatregel gezien voor de overgang van BEV’s uit de B2B-markt naar de B2C-markt. Dat is duidelijk niet het geval: integendeel, we zetten een stap terug naar de PHEV.

5. Het is waar dat deze maatregel de spreiding van verschillende vormen van aandrijving binnen de leasingsector enigszins diversifieert, maar ze draagt op geen enkele manier bij aan het aanpakken van de huidige uitdagingen rond de verdere elektrificatie van het professionele wagenpark via de adoptie van BEV’s.

Johan Portier pleitte eerder al – onder meer in een podcast van FLEET.be en tijdens de laatste Renta Happening – voor een oplossing voor de ontbrekende schakel in het elektrische ecosysteem: het vergroten van de interesse van de particuliere markt (B2C) voor elektrische auto’s, onder andere door een goed functionerende tweedehandsmarkt te creëren met ondersteunende incentives. Een oproep die blijkbaar niet werd gehoord!

Tenzij het sociale leasingprogramma, waar de regering-De Wever zich over wil buigen, een verkapte oplossing is? De toekomst zal het uitwijzen, maar op dit moment is daar geen enkele zekerheid over!

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine