Johan Van Overtveldt viseert dan toch de tankkaart en bedrijfswagen

gas station pump fuel_Shutterstock_ML-w800-h600Zoals bij ieder begrotingsconclaaf wordt er ook altijd richting bedrijfswagen gekeken om wat extra centen binnen te rijven. Volgens onze bronnen bij het kabinet van Federaal Minister van Financiën Johan Van Overtveldt wil men bij de bedrijfswagens 353 miljoen euro extra halen.

Wat?

Wat we tot nu toe weten: de fiscale aftrekbaarheid van 120% voor elektrische voertuigen verdwijnt en wordt maximaal 100%. Ten tweede : de tankkaart is niet langer voor 75% fiscaal aftrekbaar maar de aftrekbaarheid wordt gekoppeld aan die van het voertuig, dus krijgen we ook daar een directe correlatie met de CO2-uitstoot. Ten derde wordt gedacht aan een  meer gedetailleerde aftrekbaarheid op het niveau van het voertuig zelf. De categorieën die we nu kennen, bijvoorbeeld van 116 tot 145 g CO2 = 75% aftrekbaar, zou meer naar het voertuigniveau gebracht worden. Een tarief per individuele uitstoot dus: zoveel voor 99 g, zoveel voor 123 g, etc.

Veel vragen …

Als die maatregel er doorkomt, zorgt die ook meteen voor vraagtekens. In de vloten vallen veel voertuigen binnen de categorie 80%, 90% of 100% aftrekbaarheid. Daardoor zou de aftrekbaarheid dus verhogen in plaats van verlagen. Dat lijkt tegenstrijdig, dus wordt het uitkijken naar de technische uitwerking van deze maatregel. En wat met de bedrijven die tankkaarten geven aan werknemerszonder een bedrijfswagen? Gaat de fiscus daar de link leggen met de CO2-uitstoot van een privé-voertuig?

20150323, Brussel Belgium: Portret van Johan Van Overtveldt, personeelslid bij kabinet van minister Johan Van Overtveldt van de partij N-VA in Brussel.De N-VA – en dus ook haar Minister Van Overtveldt – hebben altijd volgehouden dat ze in deze legislatuur niet zullen raken aan de bedrijfswagen omdat dit alleen maar de werknemers zou benadelen. Met een aanpassing van de aftrekbaarheid van de tankkaart zijn het – nog steeds volgens die logica – niet de werknemers maar de werkgevers die meer moeten betalen. Niettemin lijkt het onmogelijk om meer inkomsten te halen zonder de fiscale aftrekbaarheid van de voertuigen zelf aan te passen. Zit er een woordbreuk met – een weliswaar brede bocht – aan te komen? Daar lijkt het toch stilaan op. De sleutel lijkt bij de nieuwe individuele formule voor aftrekbaarheid te liggen.

Zit er een woordbreuk met – een weliswaar brede bocht – aan te komen? Daar lijkt het toch stilaan op.

Renta reageert

Renta heeft ook al gereageerd bij monde van Algemeen Directeur Frank Van Gool: “We vinden het erg jammer dat in dit voorstel een aftrekpost wordt geviseerd die nu al een heel belangrijk onderdeel van de verworpen uitgaven vormt. Daar staat tegenover dat door het lagere percentage vennootschapsbelasting in absolute termen de kost van een verworpen uitgave voor het bedrijf ook daalt. De netto impact kunnen we dus moeilijk inschatten op dit moment. 353 miljoen euro opbrengst betekent netto belastingverhoging per voertuig van tussen de 300 en 500 euro, al naar gelang de types van voertuigen die men viseert (enkel personenwagens of ook bestelwagens bijvoorbeeld). Op zich is het positief dat de belasting wordt gekoppeld aan de uitstoot van het voertuig. Wij zijn gewonnen voor een volledige koppeling van fiscaliteit op bedrijfswagens en hun ecologische kenmerken.”

Voorts geeft Van Gool aan dat dit weer de zoveelste gefragmenteerde maatregel is terwijl eigenlijk iedereen op een breder kader zit te wachten: “We zijn vooral erg teleurgesteld dat men geen gebruik maakt van deze belastinghervorming om het mobiliteitsbudget in te voeren, nochtans iets wat afgesproken was in het regeerakkoord. Dit is een gemiste kans om echt werk te maken van een nieuwe fiscale aanpak voor bedrijfsmobilteit.”

 

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!