In deze segmenten zet je best in op een plug-in hybride

Kia Sportage PHEV

Plug-in hybrides zijn vanwege hun hoge aftrekbaarheid razendpopulair in de vloten. Maar is het voor elke wagen interessant om hem uit te rusten met zowel een verbrandings- als een elektromotor?

Na wat onderzoek blijkt alvast dat dat niet het geval is. Hoe kleiner de wagen, hoe minder vaak we een plug-in hybride variant tegenkomen. De redenering daarachter is vrij simpel: een grote batterij maakt een auto duurder, waardoor je jezelf uit de markt kan prijzen bij de kleinere – en dus ook goedkopere – auto’s. Bovendien is het een hele opgave om een groot accupakket weg te werken in een kleine wagen zonder daarbij de interieur- of kofferruimte te comprimeren. En dan hebben we het nog niet gehad over de gevolgen voor de rijprestaties. Eenzelfde accupakket voegt in verhouding immers meer gewicht toe aan een kleine dan aan een grote wagen.

Hoe groter, hoe beter dan maar? Het aantal grote SUV’s dat met een plug-in hybride aandrijflijn wordt uitgerust, is alvast gigantisch. De Kia Sorento bijvoorbeeld, een kolos van 2 ton die daar een mussendorst van 1,6 liter per 100 km tegenover zet, toont aan dat een grote, zware wagen ook in een wagenpark in ecologische transitie zijn rol kan spelen. Als je hem op de juiste manier gebruikt, natuurlijk.

Kia Sorento PHEV

Alleen maar SUV’s?

Ook de segmenten onder de Sorento vind je vandaag plug-in hybride wagens terug, met de Kia Sportage (een nieuw model sinds begin dit jaar), de Kia XCeed (die later dit jaar vernieuwd wordt) en de Kia Niro (die eveneens binnenkort een nieuwe variant krijgt). SUV’s zijn immers het populairste koetswerktype van het moment. Bovendien verbruiken zij door hun hogere, zwaardere en minder aerodynamische architectuur meer dan een vergelijkbare berline of break, waardoor de winst van een plug-in hybride aandrijflijn voor deze modellen groter is, zowel qua verbruik en aftrekbaarheid voor de werkgever als qua VAA voor de bestuurder.   Toch is een plug-in hybride aandrijflijn niet enkel interessant voor zware SUV’s. In regel kan je ook met een middelgroot tot groot model in een ander segment genieten van de voordelen van een plug-in hybride motor. Iets wat bijvoorbeeld geldt voor de Kia Ceed SW, die nog altijd 437 liter aan kofferruimte voorstelt, ondanks de grote batterij die het model een elektrische autonomie van meer dan 50 km voorstelt.

Maak dus zeker de vergelijking qua kosten tussen de thermische en de plug-in hybride variant bij de keuze van uw volgende wagen om zo de meest gunstige keuze te maken. Meer info hierover vindt u op de website van KIA.

Kia Ceed SW PHEV
#Advertorial

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Garage New 4AS 1070 Anderlecht
KIA Nivelles 1400 Nivelles
Sterckx Motors 1500 Halle
DWCC Vilvoorde 1800 Vilvoorde
DWCC Meise Wolvertem 1861 Wolvertem
Vermant Antwerpen-Zuid 2630 Aartselaar
Van Mossel Kia Center Aarschot 3200 Aarschot
La Louvière Motors 7110 Houdeng-Goegnies
Novoto 8530 Harelbeke
Novoto 8830 Hooglede
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending