Vanaf 2026 schakelen we geleidelijk aan over op een volledig elektrisch wagenpark. Nieuwe auto’s die CO2 uitstoten verliezen vanaf dan immers hun fiscaal voordeel. Hoewel 2026 nog ver weg lijkt, begin je de voorbereidingen voor dat moment best nu al.
Elektrificatie wordt alsmaar belangrijker binnen de automobielsector. Constructeurs lanceren steeds meer (plug-in) hybride en elektrische wagens. Sommigen kondigen zelfs aan dat ze in de nabije toekomst geen wagens met verbrandingsmotor meer zullen fabriceren. Ook Kia rolde zo een schema uit, de zogenaamde Plan S-strategie. Daarin geeft het Zuid-Koreaanse merk aan dat het tegen 2026 zijn gamma elektrisch aangedreven voertuigen aanzienlijk wil uitbreiden. Vanaf dan zouden er 11 geëlektrificeerde modellen beschikbaar zijn, waarvan 7 zuiver elektrisch. Tegen 2030 heeft de constructeur de ambitieuze doelstelling om jaarlijks 1,6 miljoen milieuvriendelijke voertuigen te verkopen.
De nieuwste telg in deze strategie is de Sorento PHEV. De kloeke SUV combineert de punten die hem groot gemaakt hebben – 7 zitplaatsen, comfort en moderne technologie – nu met een plug-in hybride aandrijflijn. Die is maar liefst 13,8 kWh groot, waardoor de wagen zowat 50 km ver geraakt op één batterijlading. Met een CO2-uitstoot van 39 tot 43 g/km blijft het model ruim onder de drempel van 50 g/km, waardoor hij 100% aftrekbaar is als bedrijfswagen.
Het juiste profiel
Dat maakt hem ideaal als eerste kennismaking met elektrisch rijden. Wie echt veel kilometers moet afleggen en weinig mogelijkheden tot opladen heeft (geen laadpaal thuis vanwege praktische redenen, weinig publieke laadpalen in de buurt) of gewoon aan range anxiety lijdt, kan immers via een plug-in hybrides leren werken met laadpalen en batterijmanagement, met de verbrandingsmotor als noodoplossing. En na die eerste ervaring lijkt de stap richting full electric misschien niet meer zo groot.
Andere bestuurders zijn dan weer helemaal klaar voor elektrisch rijden. Voor hen wordt het aanbod steeds groter, met bijvoorbeeld compacte SUV’s – het populairste segment van het moment – met een autonomie van meer dan 450 km, zoals de Kia e-Niro. En dan hebben we het nog niet over de full hybride gehad: een auto die je niet moet opladen, maar die wel stukken elektrisch kan rijden, wat voor een lager verbruik zorgt. Van de eerder vermelde Sorento biedt Kia bijvoorbeeld naast een PHEV-versie ook een hybride variant aan. De juiste aandrijflijn bij de juiste bestuurder plaatsen, is nog nooit zo belangrijk geweest, zowel vanuit financieel als vanuit ecologisch aspect.
Gevarieerde line-up
Daarom durven we stellen dat de voorbereiding voor een volledig elektrisch wagenpark in 2026 nu al begint. Uw werknemers klaar maken voor deze ecologische ommezwaai – die bovendien ook fiscaal voordelig is voor uw bedrijf – is immers niets iets dat op 1,2,3 gebeurt. Bepaalde handelingen en reflexen leer je nu best al aan. In die transitieperiode is het dan ook belangrijk om samen te werken met constructeurs die een brede waaier aan oplossingen bieden: van (mild) hybride over plug-in hybride tot 100% elektrisch en dat in de populaire segmenten van een bedrijfswagenvloot. Zo maak je immers de beste keuze voor heden en toekomst. Heb je bijvoorbeeld de gevarieerde line-up van Kia al bekeken?
#Advertorial #Auto #Fleet Management