Kris Verleye (Jaguar Land Rover): “De fleetsector heeft altijd oplossingen gevonden. Ook in 2020 …”

Sinds kort is Kris Verleye officieel verantwoordelijk voor de fleetverkoop van beide merken in de Benelux. Hij is ook op zoek naar een derde titel als FLEET Manager of the Year. In zijn ogen heeft de markt zich altijd aangepast en dat zal hij blijven doen. Hij kijkt daarom met de nodige sereniteit naar de fiscaliteit van 2020 …

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

“Er zal ongetwijfeld wel iets van impact zijn. Maar door de ervaring ben ik wat gematigder geworden in mijn reactie. Je kan wel van de daken schreeuwen dat het slecht is en anders had gemoeten maar ik denk dat we eigenlijk wel een goed jaar tegemoet gaan. Het hangt natuurlijk niet alleen van de fiscaliteit af maar ook van de producten die je kan aanbieden. Ik zie bijvoorbeeld voordelen in het feit dat er geen harde grenzen meer zijn qua fiscale aftrekbaarheid maar een glijdende formule per gram CO2.”

“Vroeger kon je met een model fiscaal afgestraft worden omdat je met 1 gram net in een hogere categorie viel. We hebben als fleetsector ook altijd een oplossing gevonden in het verleden. Toen de regering Di Rupo het voordeel alle aard invoerde, dachten we dat we dood en begraven waren. Het viel al bij al wel mee en dat zal nu ook zo zijn.”

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

“We werken voor een autoconstructeur hé. Vanuit dat standpunt zou ik zeggen: fleet manager. Onze taak is auto’s verkopen aan bedrijven. Anderzijds is het de 18de keer dat ik hier zit en je kan niet ontkennen dat het landschap door de jaren heen veranderd is. Bij sommige klanten is die notie van ‘ik wil een auto bezitten’ minder sterk aanwezig. Maar dat was eigenlijk ook zo al met leasing.”

“Sommige klanten hebben vandaag een andere mindset: voor mijn transportbehoefte van dit moment wil ik een speciek voertuig, maar een andere keer kan dat een ander voertuig zijn. Er is een evolutie en er moet meer nagedacht worden over mobiliteit … maar in essentie blijven wij wel vertegenwoordigers van autoconstructeurs. Maar ook vanuit die positie kan je mobiliteitsoplossingen aanbieden.”

“Een voorbeeld is InMotion, wat ons intern mobiliteitsbedrijf is. Daar kijken we hoe we vanuit de dealer huurvloten kunnen aanbieden voor korte of middellange termijn om aan de mobiliteitsbehoefte van de klanten te voldoen. Zo kan je in het weekend bijvoorbeeld een F-Type huren als het mooi weer is en als je op skivakantie gaat een Velar. We zijn er dus wel degelijk mee bezig. Mobiliteit staat hoog op de agenda bij ons.”

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

“In de Belux zie ik nog veel diesels in de vloten. In Nederland is dat anders, daar zijn dit jaar al meer EV’s ingeschreven dan diesels. Maar dat hangt samen met fiscaliteit en infrastructuur. Nederland heeft veel meer laadpalen dan België. Diesel blijft de ideale oplossing voor wie veel rijdt. Ik rij zelf heel rustig en doe veel kilometers, ik verbruik met deze Velar 6,2 l/100 km. Voor mij de ideale oplossing. Voor iemand anders kan benzine dan weer beter zijn. We merken wel een shift naar benzine, maar dan vooral bij particulieren en KMO’s. In fleet blijft het gros diesels.”

U rijdt nu met een Range Rover Velar, wat wordt uw volgende bedrijfswagen?

“Ik wissel heel frequent, om de drie à vier maanden. Mijn volgende zal wellicht een Jaguar I-Pace worden. Ik had ook wel last van range anxiety omdat ik een kilometervreter ben. Maar ik zie veel collega’s die wel al met een I-Pace rijden en bijzonder tevreden zijn met hun keuze. Daarom wil ik absoluut eens proberen of dat ook lukt met mijn groot aantal kilometers. Maar ik heb er alle vertrouwen in. Uiteindelijk lukt dat allemaal wel. Het vergt alleen wat meer planning.”

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

“Voor het woon-werkverkeer met veel files kan het nuttig zijn omdat je dan je tijd beter kan besteden dan met alleen maar aanschuiven. Aan de andere kant hoop ik dat we in de toekomst ook nog kunnen genieten van het autorijden. Dat we de autonome functies dus gebruiken als we het nodig vinden maar toch nog de mogelijkheid behouden om zelf te rijden als we daar zin in hebben.”

Stem hier voor uw favoriete fleetmanager(s)!