Kris Verleye (Jaguar – Land Rover): “Ik verwacht in 2021 de grote doorbraak van PHEV”

Kris Verleye kreeg in 2020 een snelcursus digitaal vergaderen. Wat zijn business betreft, zal 2021 vooral het jaar van de geëlektrificeerde modellen worden met de PHEV op kop. Ziehier de antwoorden van de ervaren fleet manager op onze vragenlijst!

Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?

Aan het begin van de pandemie is de business grotendeels stilgevallen omdat iedereen zich moest aanpassen aan de nieuwe omstandigheden (thuiswerken, lockdown, …). Maar nadien waren het toch de B2B verkopen die als eerste terug oppikten. Verder viel uiteraard de trend naar elektrificatie op, al betekent dat voor de overgrote meerderheid van de klanten nog vooral PHEV en geen BEV.

Hoe hield u contact met uw klanten de afgelopen maanden? Hebben de lockdowns ervoor gezorgd dat de digitalisering versneld werd? 

De digitalisering is voor mij wellicht de belangrijkste evolutie van dit bijzondere jaar. Ik had voor 13 maart 2020 nog nooit gehoord van Teams en nu bepaalt het voor een groot stuk mijn dag. Ook al kan het nooit een ‘echt’ face-to-face gesprek vervangen, toch heeft het aangetoond dat je efficiënt kan vergaderen zonder je te verplaatsen.

Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?

Absoluut! Ik verwacht in 2021 de grote doorbraak (of bevestiging) van PHEV varianten. Wellicht grotendeels ten koste van de diesels. Dat wordt uiteraard voor een groot stuk gedreven door de fiscaliteit maar zeker ook door de logica dat ook na de pandemie het thuiswerken zal blijven en er dus (veel) minder kilometer gereden worden.

Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?

Financieel is het interessanter als men kan kiezen.  Maar het is mijn overtuiging dat er vooral duidelijkheid nodig is. Dat iemand op het moment dat hij/zij kiest voor een nieuwe auto weet in welk fiscaal stelsel deze zal vallen en zeker is van die fiscaliteit voor de volledige periode dat die wagen gebruikt wordt. Nu weten we het weer voor een jaar. Maar wat daarna?

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Ik heb bijna heel 2020 met een Jaguar I-Pace EV gereden maar sinds kort is die vervangen door een Land Rover Discovery Sport diesel. De volgende heb ik nog niet gekozen maar meer dan waarschijnlijk wordt het één van de vele PHEV modellen die JLR recent heeft gelanceerd. 

Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?

Mijn wereld is iets kleiner geworden – lokaler. Ik heb de eigen buurt veel beter leren kennen en genoten van lezen, wandelen, fietsen, … En verder is het toch ook fijn om vast te stellen dat je in langere periodes van thuiswerken heel erg de collega’s en het samen werken op kantoor mist.  

#Auto #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Jaguar – Land Rover Waver 1300 Waver
Jaguar – Land Rover Mechelen 2800 Mechelen
Jaguar – Land Rover Leuven 3020 Herent
Spirletautomobiles 4671 Barchon

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33), of Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be / 0472 80 26 25)

Trending