Kris Verleye (Jaguar Land Rover): “Onze ambitie ligt bij de middelgrote en grote vloten”

Het gamma van Jaguar en Land Rover is de afgelopen jaren flinkt aangedikt. Daardoor kunnen beide merken binnen het fleetsegment stilaan hun voet zetten naast die van de andere premiummerken. Het fleetteam is dan ook bijzonder ambitieus naar de toekomst toe …

Dimitri Gose

Wat mogen we van Jaguar en Land Rover de komende maanden en jaren verwachten op het vlak van innovatie?

Dimitri Gose: De voorbije jaren heeft Jaguar Land Rover vooral ingezet op een uitbreiding van het gamma qua aantal modellen. In de komende maanden en jaren gaat dat onverminderd verder en wordt er daarnaast ook volop ingezet op alternatieve aandrijvingen.  Deze ontwikkelingen stellen ons in staat om meer dan ooit een sterk fleetaanbod voor te stellen aan de vlootbeheerders. Vandaar onze recente focus op grotere vloten. Nog voor het jaareinde zullen de eerste plug-in hybrides voorgesteld worden en in 2018 volgt met de Jaguar I-PACE de eerste volledig elektrische auto in het gamma.  Onze CEO, Dr  Speth, kondigde onlangs nog aan dat vanaf 2020 alle nieuw gelanceerde modellen een elektrische aandrijving of ondersteuning zullen hebben – hetzij volledig elektrisch, hetzij plug-in hybrid of anders mild hybrid. 

 

Aldo Cristianelli

Kan u kort de structuur van de fleetcel bij Jaguar Land Rover schetsen? Wie is verantwoordelijk voor wat?

Guido Pot: Voor België en Luxemburg is Kris Verleye de fleet contactpersoon voor beide merken. Hij verzorgt de relaties met de leasingbedrijven en daarnaast de key accounts in Vlaanderen. Sinds 1 november 2016 heeft Aldo Cristianelli zich bij de Fleet cel van JLR gevoegd om de benadering van key accounts een versnelling te geven. Hij neemt het Franstalige deel van België alsook Luxemburg voor zijn rekening. Filip Verstreken leidt de ontwikkeling van de fleet competenties in het dealernetwerk en onderhoudt de relaties met korte termijn verhuurders. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de Benelux-fleetorganisatie.

Guido Pot

Wat zijn momenteel de best presterende modellen in fleet? Waarom?

Guido Pot: Bij Jaguar is het vooral de F-PACE die bijzonder succesvol is.  Er was duidelijk nog ruimte in de markt voor een sportieve SUV met de typische Jaguar karakteristieken. In het Land Rover gamma blijft de Range Rover Evoque ook in zijn zevende jaar een absolute bestseller. Daarnaast zien we dat bij de fleetklanten ook de Land Rover Discovery Sport heel goed verkoopt. 

 

Hoe groot is het aandeel van fleet in de totale verkoopcijfers van Jaguar en Land Rover? En wat is de ambitie qua groei in het fleetsegment?

Kris Verleye: Als je er de klanten met een BTW-nummer bijneemt, dan is dat meer dan 60%. Maar onze groeimarge ligt bij de middelgrote en grote vloten. Wij zijn nu volop bezig onze organisatie aan te passen zodat we dichter bij die klanten komen te staan. Een belangrijk deel van die inspanning zal geleverd worden via ons dealernetwerk. Tot nog toe waren die heel sterk in de one-to-one business, dus vooral zelfstandigen en vrije beroepen. Maar ons gamma is de afgelopen jaren en maanden zo sterk uitgebreid dat we onze voet naast die kunnen zetten van de andere premiummerken. Binnenkort hebben we bijvoorbeeld de Jaguar XF Sportbrake maar ook de Jaguar E-PACE, producten met een groot fleetpotentieel. Zowel Jaguar als Land Rover hebben een premium, zelfs luxe-imago. Dat kan sommige fleetklanten afschrikken maar als we dan een offerte maken zijn ze verbaasd hoe concurrentieel we zijn qua prijzen met de andere premiummerken. En dat is de belangrijkste boodschap die we willen overbrengen.

De concurrentie in het premiumsegment is groot. Wat zijn de Unique Selling Propositions van zowel de Jaguar als Land Rover-modellen?

Kris Verleye

Kris VerleyeDe concurrentie in het premium segment is inderdaad zeer groot. Jaguar en Land Rover zijn voor de meeste fleetbestuurders een welkom alternatief op de veelal Duitse merken en modellen die al jaren het segment domineren. Voor beide merken geldt : het zijn echte feel-good auto’s.  Jaguar mikt op mensen die op zoek zijn naar het ultieme evenwicht tussen sportiviteit en rijplezier aan de ene kant en luxe en comfort aan de andere. Geen enkel ander merk combineert beide zaken zo optimaal. Land Rover mikt dan meer op mensen met een actieve levensstijl, die veel ruimte en comfort wensen.  De typische ‘command’ zitpositie is ook absoluut een usp, naast, uiteraard, de legendarische terreincapaciteiten.

Voor welke lease-oplossingen kunnen de fleetklanten bij u aankloppen?

Filip Verstreken

Kris VerleyeVoor operationele lease-oplossingen heeft Jaguar Land Rover een beroep gedaan op de vakkennis van ALD Automotive.  Zo is Fleet & Business Leasing ontstaan dat onze dealers de mogelijkheid biedt om maatwerk oplossingen aan te bieden aan de klanten. Er zijn tal van acties gepland via alle grote leasemaatschappijen. Er komt een heus herfstoffensief op het volledige Jaguar en Land Rover gamma.  Via de andere partner FCA worden dan de financiële producten voor particulieren aangeboden. Er wordt ook keihard gewerkt om tegen het autosalon een private lease formule te kunnen voorstellen. 

Welke veranderingen mogen we verwachten in het dealernetwerk?

 

Filip Verstreken: We rollen momenteel onze nieuwe strategie uit waarbij we alle dealers bij het fleetverhaal willen betrekken. We noemen dat het Dealer Fleet Sales Program. In de grotere steden hebben we Fleet Business Centers gecreëerd en daarvan zien we vandaag al de vruchten want onze fleetsales nemen een hoge vlucht. Het is de bedoeling om dat concept ook bij de landelijke dealers toe te passen maar dan wel aangepast aan de noden van de klanten in die regio’s. Het is belangrijk om je klantenprofiel te kennen en er op in te spelen. Zo kochten klanten vroeger vooral een Land Rover voor utilitaire doeleinden, terwijl dat nu duidelijk geëvolueerd is naar een cliënteel van trendy SUV-liefhebbers die er ook in hun vrije tijd toffe dingen mee doen. Hetzelfde voor Jaguar: vroeger iets voor de bankdirecteur maar nu zijn dat jonge en dynamische modellen met een eigentijdse uitstraling. Het perfecte alternatief voor de “traditionele” premiummerken.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!