Kristof De Frenne – Polestar: “De TCO is bij elektrische wagens vaak voordeliger”

Kristof De Frenne (foto: Wouter Maeckelberghe)

Polestar is een jong maar ambitieus merk, dat bovendien de wind in de zeilen heeft dankzij de versnelde elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Fleet manager Kristof De Frenne ziet de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet. Maar hij benadrukt wel dat elektrisch rijden alleen niet voldoende is: “De productieketen moet herzien worden en duurzamer worden.”

Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?

Elke zichzelf respecterende onderneming zet al lang in op het verlagen van zijn ecologische voetafdruk, maar het nieuwe beleid laat hen nu ook toe om hun wagenpark hiervoor in te zetten. We helpen bedrijven bij deze transitie en raden vooral aan om medewerkers te laten proeven van elektrische mobiliteit tijdens testritten. Dat verlaagt de drempel om direct voor een EV te kiezen en geen tussenstap te maken met een hybride.

Hoe pakt u het probleem van de latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?

Bij Polestar zijn we, dankzij een goed voorraadbeheer en een slimme aankoopstrategie, nog steeds in staat om snel te leveren. Ons onlinesalesmodel stuurt aan op een rijkelijk uitgeruste basisversie aangevuld met enkele optie pakketten. Deze strategie zorgt ervoor dat we onze stock kunnen optimaliseren. In 70% van alle bestellingen kunnen wij een order matchen met een stockvoertuig en kan het voertuig op vijf weken bij de eindgebruiker staan. Klanten kunnen onze stock steeds in real time raadplegen. Wie zelf een wagen configureert die niet matcht aan onze stock heeft een leveringstermijn van ongeveer drie maanden.

Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?

Een van de bestaande vooroordelen is dat EV’s duurder zijn in aankoop. We benadrukken hierbij dat bedrijven moeten kijken naar de totale kosten voor het gebruik van de auto gedurende de volledige gebruikscyclus (TCO): waaronder taksen, onderhoud, verzekeringen en laadbeurten. De Total Cost of Ownership is bij elektrische wagens vaak voordeliger dan bij vergelijkbare hybrides of modellen met brandstofmotor. Ze zijn voordeliger in verbruik en ze hebben veel minder onderhoud nodig.

Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?

2021 was voor ons het eerste jaar voorbij de ‘opstart’-fase. Het Polestar België team is enorm gegroeid, ondertussen zijn we met 24. Iedereen kent zijn rol en weet wat hij moet doen. Het zoeken is voorbij en we zijn goed op elkaar ingespeeld. Daarnaast is 2021 ook het jaar waarin de urgentie om de shift naar EV te maken écht publiek erkend wordt, dat werd hoogtijd, en is een goed evolutie.

In 2022 moeten we hier verder op bouwen en voorbij de wagens kijken. Elektrisch rijden alleen is niet genoeg, de productieketen moet herzien worden en duurzamer worden. En ook het gebruik moet groener. Elke EV zou met groene energie geladen moeten kunnen worden.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Polestar Brussels 1000 Brussel
Polestar Antwerpen 2000 Antwerpen
Polestar Luik 4000 Li
Polestar Gent 9000 Gent
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine