Laadpas: binnenkort overbodig?

Het is één van de ergernissen bij veel EV-rijders: de juiste laadpas voor een laadpaal hebben. Vaak rijden ze rond met drie of meer pasjes of kaarten in de wagen om zo een zo breed mogelijke dekking te hebben. Al lijken verschillende autoconstructeurs nu voor het einde van die pasjesproblematiek te zorgen.

Vanaf medio 2023 zal er bijvoorbeeld een Plug&Charge-functie beschikbaar zijn in de eerste BMW-modellen, waarmee klanten elektriciteit kunnen opladen bij openbare oplaadpunten zonder gebruik te hoeven maken van een laadpas of app. De authenticatie die nodig is om het laadproces te starten en voor de facturering wordt automatisch uitgevoerd door middel van een gegevensuitwisseling tussen de auto en het laadstation.

BMW Group is de eerste autofabrikant die een multi-contract functionaliteit in zijn Plug&Charge aanbod integreert. Hierdoor kunnen klanten meerdere laadcontracten van minstens vijf verschillende aanbieders digitaal in de auto opslaan en de laadstations van deze aanbieders op een bijzonder handige manier gebruiken.

De klant kan de individuele toegangsgegevens voor meerdere lopende laadcontracten digitaal in het voertuig opslaan. Zo kan hij onderweg zowel zijn BMW Charging Account als andere individuele contracten raadplegen. De enige voorwaarde hiervoor: de betreffende providers moeten aangesloten zijn op het Europese eRoaming netwerk van Hubject.

Bij Mercedes zelfs voor PHEV’s

Bij Mercedes is de technologie zelfs beschikbaar op plug-in hybrides. Het elektrische luxemodel EQS en de businesslimousine EQE gaven de aftrap en vanaf nu is ook de huidige generatie plug-in hybrids van Mercedes-Benz uitgerust met Plug & Charge in combinatie met de Mercedes me connect-service en Mercedes me Charge. Mercedes-Benz is een van de eerste autofabrikanten die deze functie nu ook voor plug-in hybrids aanbiedt, waardoor de comfortabele authenticatiemogelijkheid voor een nog grotere groep klanten beschikbaar is. Laden en betalen wordt voor klanten nog makkelijker met Plug & Charge, omdat handmatige authenticatie niet meer nodig is. Het laadstation communiceert rechtstreeks met het voertuig, mits het betreffende openbare laadstation geschikt is voor Plug & Charge.

De laadstationdetails in de headunit of in de Mercedes me-app laten zien of een laadstation geschikt is voor Plug & Charge. Er kan ook gericht worden gezocht naar geschikte laadpalen. Plug & Charge is de vierde en handigste manier om toegang te krijgen tot een laadstation. Er is ook de mogelijkheid om te laden via MBUX in de headunit van het voertuig, via de Mercedes me-app of via de Mercedes me Charge-laadpas.

Plug & Charge werkt bij meer dan 1.800 IONITY-snellaadpunten in Europa en bij Aral pulse-snellaadpunten in Duitsland. Alleen al in Duitsland zijn er ongeveer 700 Aral-puls-laadpunten en het netwerk breidt zich voortdurend uit, ook buiten Duitsland. Mercedes-Benz en de laadnetbeheerders zijn doorlopend bezig om Plug & Charge uit te breiden naar steeds meer laadstations.

Geen kaart meer nodig

De technologie maakt stroom laden in ieder geval een stuk gemakkelijker: gewoon je wagen inpluggen en de rest gebeurt vanzelf. Het zou ons dan ook niet verwonderen indien er in de toekomst nog merken op deze spreekwoordelijke kar springen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine