Lange duurtest Toyota Yaris: spaarvarkentje

Met spijt in het hart nemen we afscheid van onze Toyota Yaris. Na drie intense testmaanden maken we de balans op van de hybride Japanner. Toont hij zich een waar spaarvarkentje of is de hybrideaandrijving in reële omstandigheden minder efficiënt?

Beginnen doen we met de vraag die op ieders lippen brandt, dé reden waarom we maar wat graag een hybridewagen in onze lange duurtestvloot verwelkomden: heeft zo’n kleine batterij wel een gunstige invloed op je verbruik? Even ter herinnering: het normverbruik van de Yaris is 3,3 l/100 km volgens de oude NEDC-normen.

In de echte wereld maakten wij daar 5,1 l/100km van. Allesbehalve een slechte prestatie dus, zeker omdat we merken dat de elektromotor in bepaalde omstandigheden echt wel een verschil maakt. In een stedelijke omgeving, waar je vaak (regeneratief ) moet remmen en niet sneller rijdt dan 50 km/u (zowat het maximum dat de elektromotor aankan op vlakke wegen), scoorden we immers 4,5 l op ons verbruiksrapport. Gebruik je hem juist, dan levert het Japanse spaarvarkentje je dus een leuke zakcent op. Zoek je vaak de autosnelweg op, dan verandert de elektromotor van een vriend die geregeld een duwtje in de rug geeft in een dood gewicht dat je meezeult. Resultaat: cijfers boven de 5,5 l.

Koffiemolen

Nu het hete hangijzer uit de weg is, kunnen we ons op de overige aspecten van de wagen richten. Zo werd de Yaris uitgerust met nieuwe motorsteunen, rolbegrenzer, aandrijfassen vooraan en subframe, die het geluid, vooral bij acceleraties, moeten verminderen. Al lijkt Toyota daar niet helemaal in geslaagd. De CVT-versnellingsbak van de Japanner zorgt er immers steevast voor dat je getrakteerd wordt op het geluid van een roestige koffiemolen wanneer je hard op het gas, en bijgevolg hoog in de toeren, gaat.

Dat gezegd zijnde, blinkt de traploze automaat wel uit op een ander gebied. De CVT weet immers als geen ander de verbrandings- en elektromotor aan elkaar te lijmen. Bij lage tot gemiddelde belasting weet de viercilinder zich immers wel fluisterstil, waardoor we geregeld een blik op het instrumentarium moesten werpen om te weten of we al dan niet elektrisch reden.

Daily driver

Qua rijgedrag toont de Yaris zich een dynamisch karretje. Eenmaal op snelheid gekomen, weet hij echt wel hoe je een bocht moet ronden. Geholpen door zijn bescheiden afmetingen, korte overhang en knappe ophanging beleefden we dan ook heel wat plezier met de kleine Japanner.

Binnenin blaast de Yaris dan weer warm en koud. Ja, er is veel hard plastic aanwezig en de afwerking kan op een paar plaatsen zeker beter, zo is het blauwe schermpje van de airconditioning echt out of date. En ja, het centrale scherm reageert nogal traag en heeft een lage resolutie in vergelijkbaar met de tablets die je in heel wat van zijn concurrenten aantreft. Daarenboven missen we bijvoorbeeld Apple Car Play of Android Auto.

Maar voorts zit je in de wagen (naar de normen van een B-segmenter) nooit om been- en hoofdruimte verlegen, kan je altijd iets kwijt in de opbergvakjes in de deuren en beschikt de Yaris over een comfortabele set stoelen. Enkel qua kofferruimte (286 liter) doet de Japanner echt onder voor de concurrentie. Ter vergelijking: de Nissan Micra uit onze vorige lange duurtest klokt af op 300 liter, de Volkswagen Polo zelfs op 355.

Conclusie

Na drie maanden in onze testvloot waren we verbaasd over hoeveel plezier je kan beleven aan hybriderijden. Het gaspedaal zo manipuleren dat je enkel op de elektromotor blijft rijden of op het centrale scherm merken dat er weer wat energie gerecupereerd wordt voor de batterij, het schenkt een zekere voldoening. Zeker wanneer je het resultaat van die inspanningen aan de pomp kan zien.

Dit gezegd zijnde, blijft het antwoord op de vraag of je de Toyota Yaris in je vloot moet opnemen nogal dubbel. De auto-industrie kent een tijd van hyperspecialisatie: elk vakje proberen invullen om zo veel mogelijk bestuurders te overtuigen. En val je binnen het vakgebied van de Yaris, iemand die zich vooral in het stadsverkeer begeeft bijvoorbeeld, dan toont de Japanner zich zeker een goede compagnon de route. Maar is zijn vak niet het jouwe, bijvoorbeeld kilometers vreten op de autosnelweg, dan kan je – ook in het Toyota-gamma – betere alternatieven vinden.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!