Langeduurtest Audi Q4 e-tron: Elektrische kilometervreter

De vloten maken momenteel de overstap naar elektrische mobiliteit. En dat doen wij bij FLEET ook, met heel wat elektrische testwagens die we voor een week mogen uitproberen. En ook onze traditionele langeduurtest is voor de tweede keer een EV: de Audi Q4 e-tron.

De Q4 e-tron is samen met zijn coupébroertje de Q4 e-tron Sportback de jongste toevoeging aan het EV-gamma van Audi. Het merk met de vier ringen heeft vandaag al een vrij groot gamma klaar staan, dat naast deze twee middelgrote SUV’s ook uit twee grote SUV’s (de bij Audi Vorst gebouwde e-tron en e-tron Sportback) en een fraai gelijnde e-tron GT vierdeurs-coupé. Binnenkort wordt zelfs het eerste bestaande model van Audi in een elektrisch jasje gestoken: de A6 gaat aan de stekker, en dat zowel in berline als in breakvariant.

Vandaag is de Q4 e-tron de meest betaalbare EV in de line-up van het merk uit Ingolstadt, waardoor hij dan ook de toegangspoort vormt tot het elektrisch gamma. Gezien het succes van het merk met de vier ringen – en dat van SUV’s – in de Belgische wagenparken, lijkt het dan ook op dat dit binnenkort het populairste Audimodel kan worden. De redactie van FLEET nam de wagen dan ook graag onder handen tijdens een langeduurtest: 2 maanden, zo’n 4.000 kilometer elektrische mobiliteit voor de verschillende rijprofielen van onze redactie: dit zijn onze conclusies.

Interieur

Binnenin krijgen we een interieur naar Audi-standaarden. Een technologisch paradijs, met het MMI-infotainmentscherm als ultieme blikvanger, afgewerkt met verzorgde materialen. Gelukkig zijn er ook voldoende fysieke knopjes aanwezig om de belangrijkste functies snel te kunnen bedienen, zoals de airco of de voorruitverwarming. Enkel de knopjes op het stuur vonden we wat minder werken, vooral scrollen door de verschillende menu’s was moeilijk doordat deze nogal gevoelig zijn afgesteld en je al gauw een menu te ver scrolt.

Exterieur

Eerlijk: we hebben al spannendere Audi’s gezien. Vooral de gesloten, nogal brave grille zorgt voor een eerder brave look, maar de vorm van de wagen uit Ingolstadt is wel functioneel. De Q4 pakt immers uit met een stroomlijncoëfficiënt van 0,28, een puike prestatie die mee bijdraagt aan het grote rijbereik dat de Q4 kan voorleggen.

Rijprestaties

Zoals een elektrische Audi hoor te zijn. De Q4 e-tron is niet de meest spannende EV op de markt, maar hij houdt het comfort op een hoog niveau. Snelwegkilometers zijn zijn favoriete terrein en het verbruik valt al bij al vrij goed mee. Bij iets sportiever rijgedrag zal de wagen niet bepaald overhellen, maar echt aanzetten tot sportief rijden, zal hij nooit doen. Dat hoeft ook niet, want wie deze Audi koopt zal er met plezier veel kilometers mee malen: file in de stad, een lange tocht op de snelweg of het dagelijkse pendelverkeer, in geen enkele situatie valt de Duitser uit zijn rol.

Praktisch

Op praktisch vlak geniet de Q4 e-tron van een lange wielbasis, die de ruimte aan boord tot een meer dan comfortabel niveau verhoogt. 4 volwassenen kunnen probleemloos plaatsnemen in de middelgrote SUV, in de koffer ligt er meer dan 500 liter aan stouwruimte klaar. Eén enkel minpuntje: de wagen beschikt niet over een zogenaamde frunk, een kleine koffer in de neus. Laadkabels moet je met andere woorden in het compartiment in de koffer kwijt geraken. Niet zo handig wanneer je met een volle koffer op reis vertrekt en onderweg enkele keren aan een laadpaal moet stoppen…

Laadprestaties

Je kan de batterij van de Audi Q4 e-tron natuurlijk zowel aan een wallbox thuis opladen als aan een snellaadpaal. In dat eerste geval bereikt het vermogen maximaal 11 kW, vergelijkbaar met veel van zijn concurrenten, sommigen laten zelfs maar een maximaal vermogen van 7 kW optekenen. Aan de snellader haalt de Q4 maximaal 125 kW. Daarmee kan hij elke 10 minuten zowat 130 km aan autonomie in z’n batterij pompen. De iets duurdere en grotere concurrent bij BMW, de iX3, doet met 150 kW iets beter, net zoals de modellen van Polestar en Volvo. De Zuid-Koreanen Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 zitten in hun topversie zelfs boven de 200 kW. Audi doet het met andere woorden niet slecht, maar er zijn vandaag iets snellere alternatieven op de markt te vinden.

Technologisch paradijs

Als rasecht Duits premiummerk kan het niet anders dan dat Audi een verse dosis tech in de Q4 e-tron stopt. Het meest opvallende is de navigatie via augmented reality. Navigatiesymbolen die boven de weg ‘zweven’ maken de routegeleiding eenvoudiger, zodat je weet welke afslag je moet nemen. Dynamische weergaves van de rijhulpsystemen worden dan weer over de echte buitenwereld gelegd en maken het eenvoudiger om zaken te zien, zelfs wanneer het zicht slecht is. Onze duurtester was er niet mee uitgerust, maar we maakten wel al kennis met het systeem in de coupébroer van dit model, de Q4 Sportback. De werking van dit systeem kan je in onze testvideo bekijken, die je vindt in de “EV Overview” op FLEET.be.

De – optioneel – vier verschillende designs voor de led-lampen die je via het menu kan kiezen, zijn een leuke personalisatiemogelijkheid. Ook voor de werking van deze technologie verwijzen we je graag door naar de video met de Q4 Sportback. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden.

Tot slot nog een woordje over de ecologische technologie van dit model, want ook dat wordt vandaag de dag steeds belangrijker. De Q4 e-tron wordt met netto nuluitstoot in de fabriek van Zwickau gebouwd door gebruik van groene stroom; onvermijdelijke uitstoot gecompenseerd door klimaatbeschermingsmaatregelen met certificaat volgens The Golden Standard of Verified Carbon Standard. Optioneel kan je kiezen voor een zetelbekleding en decoratiestrip met een hoge graad van gerecycleerde kunststof uit PET-flessen; alles samen bestaan 27 onderdelen, zoals de vloerbekleding en de vloermatten, uit gerecycleerd materiaal.

Conclusie

Zoals we al zeiden: de Audi Q4 e-tron is misschien niet de spannendste EV, maar hij doet wat moet. En hij doet het goed: meer dan degelijke laadprestaties, een knap interieur, voldoende technologie aan boord,… Alle wapens om opgenomen te worden in de elektrische car policies van de toekomst.

Fleet Facts Audi Q4 40 e-tron 150kW Advanced

Basisprijs: 51.640 €
Normverbruik gemengd: 16,3 kWh/100km (WLTP)
CO2-uitstoot: 0 gr/km
CO2-bijdrage per maand : 27,24 €
VAA per maand : 147,54 €

#Auto

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Quentin Praet (quentin.praet@effectivemedia.be / 0477 22 42 77) of Patrick Quatennens (patrick.quatennens@effectivemedia.be / 0478 22 23 33).

Jennes 3190 Boortmeerbeek
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville
Vergotte 8790 Waregem
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending