Langeduurtest Mitsubishi Outlander PHEV: Soms is stilstand ook vooruitgang

Op 12 maart pikten we de Mitsubishi Outlander PHEV op bij de invoerder. Enkele dagen later gaat het land in lockdown en wordt telewerken de norm. Niet de beste omstandigheden om een langeduurtest te beginnen. Maar er is ook goed nieuws!

We hebben in maart, april en een stuk van mei dus niet echt veel kilometers op de teller van de Outlander gezet. Toch is er ook een keerzijde aan de medaille. We zijn wel blijven rijden, maar dan vooral veel korte afstanden. Aangezien de Outlander een elektrische autonomie heeft van 54 km en we regelmatig geplugd hebben, hadden we meer het gevoel met een full-electric voertuig te rijden. En dat is ook een beetje het idee achter de Outlander. Die is namelijk gebouwd rond een heel aparte voertuigarchitectuur, die – in tegenstelling tot andere plug-in hybrides – aan de basis geconcipieerd is volgens de principes van een elektrische auto. De brandstofmotor wordt bijgevolg slechts in uitzonderlijke gevallen gebruikt om de voorwielen rechtstreeks aan te drijven, maar fungeert veelal als generator om de batterij al rijdend bij te laden.

Resultaat: we moesten pas op 25 mei voor het eerst weer tanken. 2,5 maand op een tank, dat geeft toch een goed gevoel en vooral het besef dat PHEV’s best wel wat voordelen hebben wanneer je ze efficiënt gebruikt: elektrisch voor de korte afstand, maar toch altijd die gemoedsrust van een verbrandingsmotor. In combinatie met enkele dagen telewerken en laden op het bedrijf, ziet de TCO er dus uitstekend uit.

2,5 maand op een tank, dat geeft toch een goed gevoel en vooral het besef dat PHEV’s best wel wat voordelen hebben wanneer je ze efficiënt gebruikt

Veel waar voor je geld

Onze testversie is een Business Edition SDA-NAV en die is de jouwe voor 45.990 euro. Een supercomplete uitrusting met al de usual suspects: airco, elektrische en verwarmde zetels, navigatie, bluetooth-connectiviteit en ook een arsenaal aan veiligheidssnufjes. Een Forward Collision Mitigation System (om frontale botsingen te vermijden), Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Automatic High Beam (automatisch dimmen van de grootlichten bij een tegenligger), Blind Spot Warning (dodehoekdetectie), Ultrasonic Miscalleration Mitigation System (om kleine aanrijdingen te vermijden bij parkeren) en zeven airbags. Bovendien is de Outlander een zeer ruime auto met veel hoofd- en beenruimte achteraan en een grote koffer. Leg je die specs tegenover premium merken in hetzelfde segment, dan kosten sommige modellen bijna het dubbele.

Rijden

Vanaf half mei zijn we weer wat meer kilometers beginnen doen en dat laat ons toe om de Outlander PHEV op al zijn merites te beoordelen. Je kan zelf ingrijpen in het aandrijfproces door bijvoorbeeld full electric te gaan, in eco- of sportstand, etc. Wij ontdekten al snel dat je de intelligente besturingssoftware best zelf het werk kan laten doen. Dat levert het meeste gebruikscomfort op en uiteindelijk ook de beste verbruikscijfers. Tijdens de eerste 2,5 maanden van de test waren die bijzonder laag, namelijk 3,2 l/100 km. Logisch aangezien we van laadbeurt naar laadbeurt reden. Nu we weer wat langere afstanden doen, is dat geklommen naar een nog steeds zeer acceptabele 4,7 l/100 km.

Het leuke aan de Outlander is dat hij zo veel en zo lang mogelijk elektrisch rijdt. Alleen bij forse acceleraties komt de benzinemotor in ondersteuning. Eens de batterij leeg is, kan je er nog voor kiezen om de verbrandingsmotor in laadmodus te zetten. Een lange rit op de autostrade, gevolgd door zero-emissie in de stad: het is daadwerkelijk het beste van twee werelden.

Qua rijsensaties moet je geen wonderen verwachten van deze Outlander. Niet bepaald een lichtgewicht (rond de 1500 kg) en in combinatie met de vrij zachte vering is comfortabel eerder het adjectief van toepassing dan strak en sportief. Aan power geen gebrek, deze jongste generatie kreeg dan ook een flinke vermogensboost: 95 pk voor de achterste elektromotor, 82 pk voor de voorste en dan nog eens 135 paarden van de 2,4 liter benzinemotor (voorheen een 2-liter van 121 pk). Daar kan je al mooi mee uit de voeten. Aangenaam is ook de transitie van elektrisch naar verbrandingsmotor: nauwelijks voelbaar (maar wel hoorbaar) terwijl het acceleratiegevoel ononderbroken blijft.

Minpuntjes

Hoewel er niet veel af te dingen valt op de uitrusting, ogen het dasboard en de middenconsole van de Outlander niet meteen heel modern noch erg uniform. Detailkritiek als je weet wat je wel allemaal krijgt voor je geld. De Outlander heeft ook een elektrische achterklep, maar die neemt haar tijd om open en dicht te gaan.

Conclusie

De langeduurtest met de Mitsubishi loopt nog tot begin september. Tegen dan kunnen we u ook definitieve verbruikscijfers en onze eindconclusies voorleggen. So far, so good!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine