De Skoda Enyaq, het eerste volledig elektrische model van het merk, was meteen een schot in de roos qua verkoopscijfers. Bovendien kreeg het model voor 2024 een stevige – vooral technische – upgrade. Dus waren wij benieuwd wat het fleetpotentieel is van deze ruime elektrische SUV. Na drie maanden achter het stuur zijn dit onze bevindingen …
De vernieuwde Škoda Enyaq weerspiegelt de kernwaarden van Škoda: praktische functionaliteit zonder onnodige opsmuk, gepresenteerd als een ruime elektrische gezinsauto. Oorspronkelijk geïntroduceerd als de eerste volledig elektrische SUV van Škoda, overtrof de Enyaq alle verwachtingen en groeide hij uit tot een bestseller voor het merk. Dit succes komt voort uit de filosofie van Škoda, waarbij het niet om een opvallend imago draait maar om een rationele aanpak en bruikbare ruimte voor gezinnen. In de hernieuwde versie blijft dit karakter behouden met slimme aanpassingen en een nieuwe elektromotor, gericht op verbeterde prestaties en efficiëntie.
Dezelfde batterij, een efficiëntere elektromotor
Visueel verschilt de 2024 upgrade nauwelijks van het vorige model, het is dan ook in de eerste plaats op technisch vlak dat de Enyaq er op vooruit gaat. Eigenlijk zit de aandrijflijn van de Volkswagen ID.7 in deze Enyaq … en dat is alleen maar goed nieuws. De batterij heeft nog steeds een nettocapaciteit van 77 kWh, maar de Enyaq is sneller (in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u), heeft een grotere autonomie (565 km WLTP) en is ook nog eens zuiniger. Hoe doen ze dat? Eenvoudig: de nieuwe elektromotor is niet alleen krachtiger, maar ook efficiënter dan het exemplaar in de voorganger. Met minder stroom levert hij meer vermogen (285 pk), waardoor de autonomie toeneemt zonder dat men moest kiezen voor een grotere batterij.
Bij het DC-snelladen wordt er dan weer geen vooruitgang geboekt. De Enyaq kan maximaal aan 135 kW snelladen. Nog steeds snel, maar menig concurrent doet het op dat vlak beter. Ook aan een normale lader is het geen snelheidsduivel: 11 kW, terwijl hier meerdere concurrenten tot 22 kW gaan. Je kan de laadsnelheid wel een kleine boost geven tot 13 kW door de batterij voor te verwarmen.
Interieur: ruimte en gebruiksgemak
De Enyaq is ontworpen als een SUV-gezinsauto, en dit blijkt direct uit de bagageruimte. De kofferbak is royaal en uitgerust met doordachte details, zoals een verplaatsbare barrière om kleine objecten op hun plek te houden en zijvakken waar de laadkabel handig in past. Dit soort voorzieningen maken de auto niet alleen ruim maar ook bijzonder praktisch. Ook de achterpassagiers zitten comfortabel, zelfs volwassen inzittenden hebben voldoende been- en hoofdruimte, wat de Enyaq ideaal maakt voor lange ritten met het gezin. Handige opbergvakken houden spullen tijdens het rijden netjes op hun plek. Het interieur op zich is niet wow, eerder sober met stoffen accenten over de lengte van de voorste console. Niettemin: alles voelt degelijk aan en de instrumentatie is intuïtief met nog voldoende fysieke knoppen. Skoda trekt de digitalisering niet volledig door, wat we alleen maar een goede zaak vinden. Omdat we nogal fan zijn van Android Auto hebben we het infotainmentsysteem niet veel gebruikt. De interface op het display is echter duidelijk en overzichtelijk, met ook handig app-icoon waar je naar believen je persoonlijke apps kan parkeren. Verder beschikt de auto over een spraakgestuurde assistent genaamd “Laura.” Hoewel deze vooral basisfuncties zoals navigatie en klimaatinstellingen kan regelen, is het een nuttige toevoeging voor eenvoudige taken.
Veiligheids- en rijhulpsystemen
Voor modeljaar 2024 zijn alle Enyaq-modellen voorzien van uitgebreide veiligheids- en rijhulpsystemen, een nieuwe vereiste vanuit de Europese Unie. Dit betekent dat de auto is uitgerust met sensoren en camera’s die de bestuurder continu ondersteunen. Dit systeem kan helpen om kleine foutjes of onoplettendheden te corrigeren, al kan het voor sommige bestuurders overkomen als een strenge controle. Gelukkig heeft Škoda ervoor gezorgd dat de systemen eenvoudig zijn uit te schakelen voor wie liever zonder deze constante controle rijdt.
Rijden!
De Skoda Enyaq is met zijn 2.137 kg geen lichtgewicht. Omdat de batterijen diep tussen de wielen liggen, is deze achterwielaandrijver echter wel behoorlijk stabiel en fun om mee te rijden. Alleen in snelle bochten zal hij wat overhellen. Die 86 extra pk’s in vergelijking met het vorige model zorgen er ook voor dat de Enyaq een stuk kwieker geworden is. Je kan energie recupereren in een automatische B-stand, maar daarnaast ook nog eens manueel met stuurpaddles (in drie gradaties). Een handige functie die we frequent gebruikten.
Een van de belangrijkste zaken die we in de gaten houden tijdens een duurtest is vanzelfsprekend het verbruik. Het (meestal onrealistische) WLTP-verbruik is vastgesteld op 15,4 kWh/100 km en de Enyaq zit daar in “real life” niet zo ver van af: een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km is een opsteker. Zeker omdat we zelden in de ecostand reden, maar meestal voor het “normal”-rijprofiel kozen. Dat Skoda dit voor mekaar krijgt met een nieuwe elektromotor en niet met een grotere batterij is een mooi visitekaartje van de ingenieurs. We reden een tweetal maanden nog in zachte temperaturen, waarbij de Enyaq een autonomie van net onder de 500 km haalde (498 km). Eens de temperaturen wat begonnen te zakken, behaalden we nog steeds 488 km. Ook een puike prestatie!
Een minpunt – en dat is een trend bij veel merken – is de automatische snelheidsaanpassing. Wanneer je op cruise control rijdt, heeft die zo zijn eigen wil … en die is dikwijls gewoonweg fout. Zo gaat hij automatisch naar 30 km/u wanneer er flexibele verkeersborden staan, waar je op dat moment 50 km/u mag rijden. Of het systeem pikt een verkeersbord van een parallelle weg op, waardoor het voertuig plots ongevraagd fors afremt. Autonome wagens? Er is nog werk aan de winkel!
De Skoda-app
Zoals de meest hedendaagse EV’s krijg je bij deze Enyaq ook een app. Handig ding, weinig op aan te merken. Je kan het laden op afstand volgen en ook het voertuig voorverwarmen.
Besluit
De Skoda Enyaq is by no means een opwindende EV. Maar hij zit wel verduiveld goed in elkaar. Zeker met de upgrade van de aandrijflijn, het ruimte-aanbod en het comfort aan boord is het een logische keuze voor heel wat fleetrijders. En dat lage verbruik zal ook menig vlootverantwoordelijke als muziek in de oren klinken. Qua prijs is het wel even slikken: €57.930 (BTW incl.) voor de basisversie en €62.275 voor een Corporate Edition. De VW ID.7 heeft dezelfde aandrijflijn en is met zijn berline- en breakversies ook een ander type voertuig, maar die heb je al vanaf €60.165. Zetten we er een VW ID.5 naast (€51.490), dan is het verschil toch behoorlijk groot.
Plus
Laag verbruik
Behoorlijke autonomie
Veel ruimte
Min
Snelladen maar tot 135 kW
Wispelturige automatische snelheidsaanpassing
Prijs
Fleet Facts Skoda Enyaq 85
Basisprijs: €57.930
Normverbruik gemengd: 15,4 kWh/100km (WLTP)
Testverbruik gemengd: 16,8 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 gr/km
CO2-bijdrage per maand : 31,99 €
VAA per maand : 165,51 €