Volkswagen heeft met zijn ID-gamma een van de grootste dedicated EV-gamma’s op de markt. Later dit jaar of ten laatste begin volgend jaar wordt dat gamma aan de onderkant nog aangevuld met een scherp geprijsde ID.2, die rond de 20.000 euro zou moeten kosten. Ondertussen genoeg keuze in alle andere segmenten bij VW, waar de ID.7 Tourer er uitspringt als model met een groot fleetpotentieel: een break, een batterij van 86 kWh en een WLTP-range van 690 km. De redactie van FLEET mocht de Pro S Business Premium-versie gedurende drie maanden aan de tand voelen …
Breaks waren lange tijd de favoriet van de Belgische fleetrijder. De afgelopen jaren moest hij het echter steeds meer afleggen tegenover SUV’s en crossovers in alle maten en gewichten. Ook in dit EV-tijdperk is het aanbod stationwagens eerder schaars. Alle lof dus voor Volkswagen om dit ‘format’ ook met een elektrische aandrijving nieuw leven in te blazen.
Interieur: premium luxe
Qua volumes is deze ID.7 Tourer alvast een voltreffer: de lengte van net geen 5 meter wordt vertaald naar een zeer ruim interieur. Binnen de VW-groep wordt deze ID.7 alleen door de Skoda Superb de loef afgestoken. Plenty hoofd- en beenruimte – ook achteraan – en een kofferruimte van 605 liter, uitbreidbaar tot 1.714 liter met neergeklapte achterbank.
Maar het is vooral met zijn premium afwerking dat deze ID.7 Tourer indruk maakt. Deze EV straalt klasse en degelijkheid uit met zijn minimalistisch interieur. Bovendien is er goed nagedacht over de instrumenten: een klein en smal dashboard geeft de essentials mee, zoals snelheid en batterijstand, geruggesteund door een head-up display. Veel functies worden toegedicht aan het grote centrale 15” display.

Te ver doorgedreven digitalisering voor eenvoudige functies heeft ons bij andere merken al tot de wanhoop gedreven, maar we moeten eerlijk zijn: Volkswagen heeft zeer goed nagedacht over deze digitale cockpit. Alleen de bediening van de verluchtingsmonden via het display is net een stap te ver. De meeste functies vind je intuïtief zonder door teveel menu’s te moeten scrollen. In de Pro S Business Premium ook heel wat leuke perks, zoals een massagefunctie voor de voorste zetels en een panoramisch zonnedak met smart glass dat je met een swipe van doorzichtig naar ondoorzichtig verandert. De elektrische ruiten bedien je wel nog met fysieke knoppen, maar je hebt er slechts twee met dubbele bediening voor zowel de voorste als de achterste ruiten. Dat komt een beetje cheap over. Qua connectiviteit zit alles goed: een snelle verbinding met zowel Apple CarPlay als Android Auto.
Een grote batterij, maar …
Qua batterijgrootte mag je niet klagen in deze ID.7 Tourer, 86 kWh is wat je ook mag verwachten in dit type voertuig. Daarmee gooit de ID.7 Tourer wel behoorlijk wat gewicht in de schaal: 2.239 kg. En dat heeft ook een invloed op het verbruik. Wij klokten na drie maanden af op een gemiddeld verbruik van 22,2 kWh/100 km. Dat brengt de reële autonomie op 387 km. Die cijfers zitten ver af van de WLTP-waarden: 690 km autonomie en een gemiddeld verbruik van 14 kWh/100 km. Daarbij houden we wel rekening met de lage temperaturen tijdens onze drie testmaanden en ook de vele snelwegkilometers. Op EV Database – de meest betrouwbare bron online – vinden we verbruikscijfers bij milde temperaturen die gaan van 475 km (snelweg), tot 745 km (stad) en 600 km (gecombineerd stad/snelweg). Ons testvoertuig was uitgerust met een warmtepomp, maar dat is niet standaard op alles versies.
Naast de gewone Type 2 laadpoort (11 kW) is de ID.7 Tourer ook uitgerust met een snellader van 200 kW theoretisch vermogen (145 kW bij laden van 10 naar 80%). In de praktijk haalden we maximaal 86 kW, ook wanneer de batterij voorverwarmd was.
Rijden: comfort boven sportiviteit
De ID.7 Tourer is een achterwielaandrijver, wat meteen al verwachtingen oproept qua (sportief) rijgedrag. Hoewel hij met zijn 286 pk vlotjes in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u snelt, is dit geen sportieve wagen in het betere bochtenwerk. Dat is allicht deels toe te schrijven aan zijn gewicht, maar ook een bewuste keuze van Volkswagen dat de nadruk op comfort legt. Wat dit laatste betreft is de ID.7 dus wél een absolute topper. Een uitstekende demping zorgt voor relaxerende ritten. Zeker op de lange afstand is dit een prima reisgezel. Nog een pluspunt: de korte draaicirkel doet je al snel vergeten dat je met een flink uit de kluiten gewassen break rondrijdt.
Toch nog twee minpuntjes: de remmen voelen niet echt scherp aan. Wanneer je snel wil vertragen, moet je stevig op het rempedaal duwen. Ook hier speelt het gewicht allicht een rol, maar dat mag geen excuus zijn. Er zijn wel meer zware EV’s met remmen die beter “bijten”. Trommelremmen achteraan zijn dan ook een wat bizarre keuze voor een luxueuze break van dit niveau. Bovendien heeft deze ID.7 geen echte one pedal drive waarbij je vertraagt van zodra je van de gas gaat. Je kan wel de B-stand gebruiken, maar die heeft maar weinig effect en heeft geen instelbare niveaus zoals bij veel concurrenten.
Ook de dode hoeken vooraan zijn een manco. De lange en brede A-stijlen ontnemen toch een groot deel van je zicht. Een probleem dat zich naar achteren niet stelt, dankzij de dodehoekverklikkers.
Conclusie
Wanneer je een EV-scepticus bent, is de VW ID.7 Tourer wellicht de elektrische auto die je wél zal overtuigen. Hij legt immers veel troeven op tafel: zeer comfortabel, een digitalisering die voor de verandering wel functioneel is, een premium-afwerking en veel ruimte.
De verbruikscijfers en autonomie zijn op papier teleurstellend, maar de context van lage temperaturen en veel snelwegkilometers zijn verzachtende omstandigheden. De cijfers van EV Database die we hierboven citeren, lijken zeker realistisch. Sportief is de ID.7 Tourer niet, maar er is wel een alternatief met de GTX-versie, een vierwielaangedreven versie van 340 pk.
De Pro S Business Premium-versie die wij mochten testrijden, kost 63.930 BTW incl. Dat is niet weinig, maar zowat het enige Europese model waarmee je de ID.7 Tourer kan vergelijken, is de BMW i5 Touring. Die is als basisversie wel krachtiger (340 pk) maar ook veel duurder (76.300 € BTW incl).
De balans? Na drie maanden namen we met spijt afscheid. De ID.7 Tourer is een geweldige EV – en absoluut een testrit waard. Zeker als je niet per se in de EV-SUV-hype wil meestappen.
Plus
- Ruim en premium interieur
- Uitstekende digitale cockpit
- Zeer comfortabel
Min
- Geen topper in snelladen
- Dode hoeken vooraan
- Remmen mogen wat scherper
Fleet Facts VW ID.7 Tourer Pro S Business Premium
Prijs getest model: 63.930 BTW incl
Normverbruik gemengd: 14 kWh/100km (WLTP)
Testverbruik gemengd: 22,2 kWh/100 km
CO2-uitstoot: 0 gr/km
CO2-bijdrage per maand : 37,33 €
VAA per maand : 182,66 €



