Laurent Barria (Stellantis): “Onze resultaten waren schandalig, maar ze zitten weer in de lift”

Eerder stond hij van 2018 tot 2020 aan het hoofd van het merk Citroën in de Belux. En nu staat hij (al een paar weken ) aan het roer van Stellantis Belux. Zijn naam is Laurent Barria. Hij bracht een paar minuten met ons door in de marge van het Autosalon van Brussel. We spraken hem natuurlijk over het Salon, maar ook over de matige resultaten van Stellantis en de elektrificatie.

Stellantis zal aanwezig zijn op het Autosalon van Brussel met al zijn merken en een aantal nieuwe producten…

Ik ben blij dat mijn terugkeer naar België samenvalt met het Feest van ed Automobiel. Voor Belgen is de auto nog steeds een plezier. Dat is vrij uniek in een wereld waar de auto de laatste jaren aan de schandpaal is genageld. We stellen 53 modellen tentoon op dit Autosalon. Bij DS Automobiles hebben we DS N°8, de uitdrukking van de expertise van dit merk voor auto’s uit het topsegment. Lancia maakt een comeback met de Ypsilon, die terug is in het hoogste deel van het B-segment. De Alfa Romeo Junior heeft een veelbelovende start. Tot zover de luxemerken. Fiat maakt zich klaar om nieuwe producten te lanceren. De Grande Panda is onderweg. Het is een briljant product qua uiterlijk en toegankelijkheid. Peugeot laat zich niet uit het veld slaan, met een volledig geëlektrificeerd gamma, net als al zijn zustermerken. Ik noteer in het bijzonder de e5008, de Opel Frontera en de nieuwe C3 en C3 Aircross bij Citroën…

Het Chinese merk Leapmotor werd onlangs toegevoegd aan de portfolio van Stellantis. Het zal ook aanwezig zijn op het Autosalon van Brussel. Wat zijn uw doelstellingen met dit merk?

Onze ambities zijn om een aantal redenen erg groot. Leapmotor biedt een entry-level elektrische wagen, de T03, die zeer betaalbaar is, met een prijs onder de €20.000,-. Dit biedt een groot potentieel. We weten dat in België de geëlektrificeerde markt niet erg ontwikkeld is onder particuliere klanten, voornamelijk vanwege de prijs. Leapmotor helpt deze barrière te doorbreken. Verderop in het gamma hebben we de C10, die ook heel betaalbaar is. Maar dat model is eerder voor fleetklanten.

U ziet dit Autosalon als een groot feest van de auto. En toch worstelt de particuliere automarkt in België om zijn tweede adem te vinden. Wat verwacht u van het Salon?

De markt heeft het niet alleen moeilijk in België. Het moet gezegd worden dat de stemming in Europa niet erg positief is. We leven al enkele jaren in een permanente staat van crisis. Bovendien zijn de consumenten een beetje ten einde raad. Ze horen over hybrides, plug-in hybrides en elektrificatie. Veel mensen weten niet welke kant ze op moeten. Stimuleringsmaatregelen ten gunste van de ene of de andere motor worden gelanceerd, worden dan teruggeschroefd en verdwijnen weer. Het is in elk land hetzelfde. Een andere factor: na Covid kwamen we in een fase van autotekort. De prijzen stegen sterk. Veel mensen stopten met het kopen van auto’s. Sinds eind 2023/begin 2024 zijn de prijzen weer normaal. Dit brengt de markt weer in beweging. Maar dat lukt je niet in zes maanden. Toch zie ik dat die honger in België terugkeert. Ik denk dat 2025 synoniem zal staan voor de terugkeer van de particuliere koper.

Dit zou een goede zaak zijn na een bijzonder moeilijk jaar in 2024 voor Stellantis, dat een zekere neergang heeft gekend…

Een zekere neerwaartse spiraal? U bent vriendelijk (lacht). Het marktaandeel van de Stellantis Groep in België is beschamend. We eindigen op 13,5%. Toen ik aan het hoofd stond van het merk Citroën in België, vertegenwoordigde dat merk alleen al 6% van de markt. In werkelijkheid zouden Citroën en Peugeot alleen al op gelijke hoogte moeten staan met de resultaten van alle merken samen…

Wat verklaart deze terugval?

Zoals je weet, is er een verandering opgetreden in het distributiemodel, het zogenaamde agentschapsmodel. In een traditioneel dealermodel, wanneer je een auto gaat kopen in een verkooppunt, is de prijs variabel. De fabrikant bepaalt een catalogusprijs en een promotionele korting. Als de dealer dat wil, kan hij ook een klein gebaar maken door bijvoorbeeld een extra korting of een gratis optie te geven. Met het agentschapsmodel is dit niet langer het geval. Hier vraagt de fabrikant aan zijn agenten om een voertuig te verdelen tegen een vaste prijs, identiek in elk agentschap in het land. Over deze prijs kan niet onderhandeld worden. In het oude model betaalden we meer aan de agenten, die beslisten of ze een deel ervan aan de klant gaven of niet. In het nieuwe model wordt de door de fabrikant gerecupereerde marge opnieuw in de uiteindelijke transactieprijs geïnjecteerd. De klant krijgt direct de beste prijs. Hij hoeft niet naar verschillende verkooppunten te gaan om te onderhandelen over een betere prijs, want die zal overal hetzelfde zijn.

Maar wat was het probleem met dit model?

Het veroorzaakte veel problemen. Niet in de laatste plaats omdat de fabrikant rechtstreeks aan de klant factureert en niet langer aan een tussenhandelaar. Er was dus een zeer gecompliceerde IT-revolutie. Dit was een van de zwarte vlekken, maar die is nu opgelost. Met het agentschapsmodel vragen we de dealer niet langer om alle stock te dragen. Als gevolg daarvan zijn de auto’s die in de showroom staan en beschikbaar zijn voor proefritten nu eigendom van de fabrikant. Naast de IT-veranderingen moesten we dus ons hele logistieke management herzien. Het is ook waar dat we wat moeite hadden om de aanpassing tussen de prijzen die we voorheen hanteerden en de nieuwe filosofie van netto, geharmoniseerde prijzen effectief door te voeren. Vandaag is dit allemaal opgelost. Maar het heeft ons enorm veel marktaandeel gekost. Laten we eerlijk zijn: in België moet Stellantis een marktaandeel van meer dan 20% hebben!

Is het Salon dan de gelegenheid om het verloren terrein terug te winnen?

Symbolisch gezien wel, hoewel we sinds september vorig jaar al een zeer sterk herstel van de verkoop hebben gezien. Een aantal problemen is sindsdien opgelost en we zitten nu op een zeer sterk groeitraject, met een verkoopstijging van 80-90%, vooral in lichte bedrijfsvoertuigen. Dus, terwijl de groei al is begonnen, zou januari – waarvan we weten dat het een zeer belangrijke maand is in de personenautomarkt – een kans moeten zijn om de groei nog verder te versnellen.

Laten we het hebben over elektrificatie. Deze is aan de gang bij al uw merken. Hoe loopt dit?

De autofabrikanten van vandaag hebben geen andere keuze dan te kiezen voor elektrificatie. Toegankelijkheid is natuurlijk de sleutel tot succes. Er komen betaalbare modellen aan.

Worden alle modellen, inclusief de Alfa Romeo Giulia, geëlektrificeerd?

Dit is onvermijdelijk, aangezien Europa de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035 gaat verbieden. Het is dus niet langer een kwestie van erover nadenken, maar van ernaar handelen. Alle modellen zullen worden geëlektrificeerd. Toegegeven, in een min of meer versneld tempo… Vooral omdat er voor de deadline van 2035 ook CO2-doelstellingen zijn voor fabrikanten, op straffe van zeer hoge boetes. Er zit dus niets anders op dan het hele gamma te elektrificeren!

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Bree 3960 Bree

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos

Selected FLEET Dealers

Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Citroen La Collegiale 1400 NIVELLES
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Garage Meyvis 2180 Ekeren
Felix – Lavrijsen Herentals 2200 Herentals
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Zandhoven – Gabo Bielen 2520 Zonhoven
Stellantis & You Antwerpen 2610 Wilrijk
Stellantis & You Mechelen 2800 Antwerpen
Felix Brecht 2960 Brecht
Van Mossel Van Kelst Leuven 3020 Herent
Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Genk 3600 Genk
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Citroen Bullman 6010 COUILLET
Citroen Devergnies 7100 LA
Citroën Traxxion Tielt 8700 Tielt
Citroën Traxxion Deinze 9800 Deinze
Citroen Traxxion Evergem 9940 Evergem

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Van Kelst Leuven 3020 Herent
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
DS Store Latem 9800 Deinze
DS Store Drogenbos 1620 Drogenbos
DS Store Charleroi 6010 COUILLET
DS Store Antwerpen 2610 Wilrijk

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Bree 3960 Bree
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Van Kelst Aarschot 3200 Aarschot
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Bree 3960 Bree
Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Bree 3960 Bree
Stellantis & You Wijnegem 2110 Wijnegem
Stellantis & You Meiser 1030 Schaarbeek
Stellantis & You Grimbergen 1853 Grimbergen
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Wilrijk 2610 Wilrijk
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Lier 2500 Lier
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Bree 3960 Bree
Van Mossel Antwerpen 2060 Antwerpen
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Opel Traxxion Waarschoot 9950 Waarschoot
Opel Traxxion Evergem 9940 Evergem
Opel Proxicar 6020 DAMPREMY
Opel Devergnies 7100 LA
GSL Bullman Zaventem 1932 ZAVENTEM

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine