Lead by example !

Philippe Quatennens

Of het nu over het klimaat gaat of over mobiliteit, zowat alles wat ik daarover lees of zie gaat in dezelfde richting: doemdenken. Ik ben de laatste om te ontkennen dat we op beide vlakken voor grote uitdagingen staan. Maar er is ook heel wat positief nieuws te melden, alleen haalt het nooit de voorpagina’s van de kranten of de hoofdpunten van het journaal.

Als het gaat over reductie van CO2: wie kan het beste rapport voorleggen? De automobielindustrie toch! Drastische reductie van CO2-emissies bij verbrandingsmotoren, een massale conversie naar elektrische auto’s … en onlangs stond in alle kranten dat de modernste diesels zelfs de lucht zuiveren. Telkens een “mobiliteitsspecialist” wordt opgevoerd in een of ander duidingsprogramma om de auto te verketteren, krijg ik spontane zuuroprispingen. Gewoon omdat men de waarheid geweld aandoet. Er is ook positief nieuws. Breng dat eens!

Mobiliteit: de markt van elektrische fietsen kende de eerste zes maanden van dit jaar een stijging van 80%. En met elektrische deelstteps, fietsen en elektrische auto’s in de steden neemt ook micromobiliteit een hoge vlucht. Mensen veranderen wel degelijk de manier waarop ze zich verplaatsen. Maak daar eens een leuk en positief newsitem over.

Maar wat het meeste onder de radar blijft, dat zijn de inspanningen die veel bedrijven in het kader van duurzaam ondernemen doen om hun ecologische footprint te verlagen én de mobiliteit van hun werknemers te verbeteren: multimodaliteit, flexwerken, een groen wagenpark, … Deze pioniers hebben niet gewacht op wetgeving zoals een mobiliteitsbudget. Dat hebben ze jaren geleden al uitgewerkt op bedrijfsniveau. Lead by example is hun motto.

Mogen we hetzelfde verwachten van politici die over miljarden beschikken om beide problemen aan te pakken? Jawel toch? Maar wat krijgen we in de plaats? Een stellingenoorlog tussen overheden over nieuwe vormen van autofiscaliteit. Kilometerheffing, stadstol, wegenvignet? Pick your choice! En dat in een land dat qua oppervlakte een dwerg is in Europa.

Het is toch echt niet teveel gevraagd om nu eens eindelijk één mobiliteits- en klimaatvisie uit te tekenen die bedrijven en automobilisten een houvast geeft voor de komende jaren. De vele positieve initiatieven die nu al gebeuren, zouden erdoor enorm versterkt worden.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!