Lease Car of the Year 2018: dubbelslag voor Volvo

Net als de voorbije edities zat FLEET op de eerste rij bij de uitreiking van Alphabet’s Lease Car of the Year, zowat de meest prestigieuze prijs die er op de Belgische leasingmarkt te winnen valt. Na de overwinning van de BMW 5 Reeks in 2017 stemde de 12-koppige jury dit keer de Volvo XC40 naar het allerhoogste schavot, al kwam er in de laatste rechte lijn nog stevig weerwerk… uit onverwachte hoek.

Om het kaf van het koren te scheiden, mocht ondergetekende – samen met nog drie andere autojournalisten, vier productexperts van Alphabet en vier Alphabet-klanten – de 12 genomineerden eind maart gaan testrijden in en rond Jodoigne, waar Alphabet een paar gevarieerde en bij wijlen zelfs uitdagende lussen had uitgestippeld.

Categorie Economy

De Economy-wagens kregen een stedelijk en interstedelijk parcours voor de wielen geschoven, bestaande uit kronkelende wegen, met verkeersremmers bezaaide dorpskernen en kaarsrechte verbindingswegen.

Alle drie de kanshebbers waren uitgerust met een drukgevulde 1 liter-driecilinder, en toonden aan dat je met dergelijke kleine motorisatie tegenwoordig al een heel eind verder kunt komen dan de spreekwoordelijke kerktoren: met zijn nieuwe MQB A0-basis en zijn grotere postuur mag de nieuwe Volkswagen Polo zelfs stilaan zijn voet zetten naast die van zijn grote voorbeeld, de Golf.

En toch… toch was het finaal de Ford Fiesta die met de pluimen ging lopen. Omwille van zijn nét iets lagere emissiecijfers, maar vooral omdat de vinnige en precies sturende Fiesta nog steeds een grotere interactie met zijn bestuurder etaleert.

De Suzuki Swift volgde het duel vanop een respectabele af- en achterstand: op het vlak van interieurafwerking, gebruiksgemak en imago speelt de Japanner nu eenmaal in een andere categorie dan zijn twee tegenstanders, al zet Suzuki daar wel nog steeds een aanzienlijk prijsvoordeel tegenover. Een kwestie van prioriteiten…

  1. Ford Fiesta

  2. Volkswagen Polo

  3. Suzuki Swift

Categorie Business

De Business-categorie – die voor de middenklassers, zeg maar – kende dit jaar drie bijzonder diverse inzendingen, met één klassieke vijfdeurs (Citroën C4 Cactus), één SUV (Skoda Karoq) en een elektropionier (Nissan LEAF).

De aanwezigheid van die Nissan LEAF zou wel eens een figuurlijke schokgolf door de Lease Car of the Year-verkiezing kunnen jagen, het was namelijk de eerste (maar absoluut niet de laatste) 100 procent elektrische auto die zich in de eindstrijd mocht bewijzen. Dat deed de Japanner overigens met verve: hij overtuigde de juryleden niet alleen met zijn extreem lage TCO, maar ook met zijn acceleratievermogen (met dank aan de sterkere elektromotor), met zijn uithoudingsvermogen (met dank aan de intussen 40 kWh sterke accu) en met zijn conventionelere looks, die bevestigen dat de elektrische Nissan helemaal tot wasdom is gekomen.

Een waslijst aan argumenten waar de Citroën C4 Cactus het antwoord schuldig op moest blijven, en dat ondanks de kwaliteiten van zijn Citroëneske Progressive Hydraulic Cushions-ophanging, die samen met de nieuwe Advanced Comfort Seats met traagschuim het zwevende gevoel van de Citroëns van weleer oproept.

We wijten zijn derde en laatste stek dan ook eerder aan de weinig sportieve wegligging en de wat benepen kofferruimte (348 liter), daar waar de Skoda Karoq net punten raapte met zijn grotere modulariteit, zijn homogene aandrijflijn met 2.0 TDI en DSG-automaat en zijn hogere inruilwaarde. Kortom: een podium waar we helemaal mee kunnen leven…

  1. Nissan LEAF

  2. Skoda Karoq

  3. Citroën C4 Cactus

Categorie Business+

Voor de ontgoocheling van de dag tekende alvast de BMW X2, die kwam ondanks zijn knappe looks niet verder dan een derde en laatste stek in de Business+-categorie. Er werd hem door de jury vooral een gebrek aan koffer- en binnenruimte aangewreven, maar ook over de algemene positionering van het model hadden sommige juryleden hun twijfels. “Eerder een duurdere 1 Reeks dan een sportievere X1”, zo liet iemand zich ontvallen na zijn eerste kennismaking, een stelling die – zo moesten we zelf toegeven na onze eigen testsessie – overigens niet helemaal uit de lucht kwam gevallen.

De Volvo XC40 daarentegen loste de hoge verwachtingen helemaal in, met een speciale vermelding voor het piekfijn uitgedoste interieur, dat de vergelijking met de luxueuzere XC60 moeiteloos kan doorstaan. De geteste 2 liter D4-dieselmotor met 190 pk bleek bovendien opperbeste maatjes met de standaard gemonteerde Geartronic-achttrapsautomaat, met zachte maar kordate gangwissels en een bijzonder rustgevende rijervaring als voornaamste exponenten.

De Opel Grandland X verweerde zich verdienstelijk met zijn lagere prijskaartje, zijn surplus aan binnenruimte en nog een paar andere rationele argumenten, toch schoot de op de Peugeot 3008 geënte Duitser een paar procentjes te kort om de Volvo XC40 van de overwinning in de Business+-categorie te houden. Nu is het absoluut geen schande om te verliezen van een ‘Belgische’ Zweed die onlangs ook al de titel van Car of the Year in de wacht sleepte, toch?

  1. Volvo XC40

  2. Opel Grandland X

  3. BMW X2

Categorie Executive

In de laatste en hoogste Executive-categorie ging het Volvo-feestje overigens gewoon door, want noch de BMW X3, noch de Audi A7 Sportback wisten een Duits antwoord te formuleren op het Zweedse designstatement van de Volvo XC60.

Daarbij dient wel gezegd dat het merk met de vier ringen zichzelf op voorhand buitenspel had gezet door een A7 Sportback 55 TFSI af te vaardigen, een door een 3 liter-V6 aangedreven hi-tech reisberline met 340 paarden, alle mogelijke toeters en bellen… en een prijskaartje van net geen 90.000 euro.

Ook de BMW X3 beet finaal in het stof, al was het verschil tussen beide er wel één van punten en komma’s. Beide SUV’s boden quasi evenveel waar voor evenveel geld, alleen bleek de Zweed in de praktijk iets geraffineerder dan zijn Duitse tegenhanger. Waardoor Volvo dus met twee van de vier finaletickets aan de haal ging, een statistisch overtal dat de Zweden in principe moesten kunnen verzilveren… en zo geschiedde.

  1. Volvo XC60

  2. BMW X3

  3. Audi A7 Sportback

Volvo wint, Nissan verrast!

Je had het natuurlijk al geraden bij het zien van onze coverfoto, de Gentse Volvo XC40 heeft na de Car of the Year-award al een tweede trofee beet. Het had nochtans weinig gescheeld of de Nissan LEAF had voor dé stunt van het jaar gezorgd, want de Japanse elektromobiel eindigde dankzij zijn gunstige fiscale behandeling en zijn mature karakter op een zucht van de Zweedse eindwinnaar.

Toch moest de LEAF niet met lege handen naar huis, zijn opmerkelijke prestatie leverde hem uiteindelijk nog de prijs van de jury op. Niet omdat we de LEAF dit jaar helemaal bovenaan de verkooptabellen verwachten (in tegenstelling tot het zoete SUV-broodje dat Volvo met de XC40 heeft gebakken), wel omdat Nissan een ijzersterk resultaat heeft neergezet door zijn nek uit te steken. Een mentaliteit waar heel wat conservatief ingestelde premiumconstructeurs nog een puntje kunnen aan zuigen…

Lease Car of the Year: Volvo XC40

Prijs van de jury: Nissan LEAF

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!