Leasefiets verovert Belgische wegen

De fiets verovert in sneltempo de Belgische wegen, niet alleen als recreatiemiddel maar steeds vaker als volwaardig alternatief voor de auto. Een belangrijke drijvende kracht achter deze trend is fietsleasing: een formule waarbij werkgevers en werknemers samen investeren in kwalitatieve fietsen zonder de volledige aankoopprijs vooraf te moeten ophoesten. Uit het recente rapport van TRAXIO VELO blijkt dat fietsleasing anno 2024 niet langer een niche is, maar een volwaardige pijler in onze mobiliteitssamenleving .

Fietsleasing in cijfers

  • Steeds meer leasefietsen op de baan
    In België reden eind 2024 maar liefst 166.796 leasefietsen rond, waarvan 52.278 nieuw gepubliceerd in dat jaar alleen .
  • Elektrische ondersteuning domineert
    Vier op de vijf leasefietsen heeft elektrische ondersteuning; e‑city/tour‑segmenten nemen 52 % van de vloot voor hun rekening .
  • Sterke groei in 2025
    De aangroei van e‑city/trekkingfietsen steeg in het eerste semester van 2025 met 54 %, speedpedelecs met 13 % en race/gravel fietsen met 15 % .
  • Aandeel lease in totale verkoop
    Naar schatting 40 % van alle nieuw verkochte fietsen in België is een leasefiets, waarmee leasing een sterke motor is voor de fietsenbranche én lokale retailers .

Financiële voordelen voor werknemer én werkgever

Fietsleasing via brutoloonruil biedt werknemers een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de bedrijfswagen. Ze besparen makkelijk 20 tot 70 % in vergelijking met particuliere aankoop, betalen geen sociale bijdragen en genieten verzekerings‑, onderhouds‑ en pechhulpformules in één pakket . Sinds de invoering van de verplichte fietsvergoeding op 1 mei 2023 krijgen fietsende werknemers minimaal € 0,29 per kilometer (max. 40 km) belastingvrij; veel werkgevers betalen zelfs tot € 0,36/km vrijgesteld, wat een netto‑bonus tot € 3.610 per jaar kan opleveren .

Voor werkgevers is fietsleasing budgetneutraal en volledig fiscaal aftrekbaar. De leasingmaatschappij ontzorgt grotendeels, terwijl bedrijven zich profileren als milieubewust werkgever. Investeringen in fietsparkeerplaatsen, douches en lockers maken de werkplek nog aantrekkelijker voor fietspendelaars .

Impact op mobiliteit en economie

Fietsleasing draagt bij aan een aanzienlijke mobiliteitsshift: het woon‑werkfietsgebruik steeg in vijf jaar tijd met 35 % . Toch heeft het federale mobiliteitsbudget nog leemtes: 77 % van de medewerkers besteedt dit vooral aan huisvesting, terwijl de focus zou moeten liggen op duurzame verplaatsingen. TRAXIO VELO pleit dan ook voor een verplicht minimumbudget voor duurzame vervoersmodi om de groei onverminderd verder te zetten .

Economisch levert de fietssector positieve cijfers op: van infrastructuur en productie tot fietstoerisme en services. De netto toegevoegde waarde en werkgelegenheid rond fietsactiviteiten zitten in de lift, met 207 miljoen euro NTW en 214.405 VTE in 2022, tegenover respectievelijk 126 miljoen en 89.863 in 2015.

Vooruitblik

Met nog altijd 14,7 % van de werknemers met een bedrijfswagen en een enorm groeipotentieel voor fietsleasing, lijkt de toekomst helder: de fiets is hét vervoersmiddel van de toekomst. Cargobikes en longtails winnen terrein als duurzame alternatieven voor de wagen, gestuwd door leasingformules die de hogere aanschafprijs binnen bereik brengen. Zolang beleidsmakers en bedrijven blijven inzetten op fiscaal aantrekkelijke oplossingen en infrastructuur, zal de populariteit van fietsleasing onverminderd verder groeien – en daarmee onze mobiliteit gezonder, groener en efficiënter maken.

#Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine