LeasePlan Car Cost Index: TCO van elektrische wagens steeds competitiever

De Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrisch voertuig wordt competitiever. Dit blijkt uit de jaarlijkse studie Car Cost Index, uitgevoerd door leasemaatschappij LeasePlan. Maar we zijn wel nog (heel vaak) ver verwijderd van de voordelige cijfers van diesel en benzine.

LeasePlan Car Cost Index Electric Vehicle

Goed nieuws voor elektrische voertuigen: de TCO-kloof tussen elektrische voertuigen en wagens met een verbandingsmotor wordt in heel Europa kleiner. Slecht nieuws: deze kloof blijft in veel landen ernstig.

Zo bedraagt de gemiddelde TCO van een benzinevoertuig in de 18 landen die door de LeasePlan Car Cost Index-studie zijn geanalyseerd, 594 euro. Die van een diesel voor 613 euro. En die van een elektrisch voertuig tot slot 854 euro.

En in België?

Het is in Noorwegen en Nederland dat de EV het meest concurrerend is in vergelijking met “traditionele” oplossingen.

In Noorwegen bedraagt de TCO van een elektrisch voertuig 833 euro (tegenover 821 euro voor diesel en 851 euro voor benzine). In Nederland is een elektrische wagen veel goedkoper dan een diesel (872 euro voor een EV tegenover 937 euro voor een diesel). Toch scoort benzine nog altijd betere punten (783 euro).

LeasePlan Car Cost Index 2019

Van de 18 landen die LeasePlan analyseerde, blijft België één van de duurste landen ter wereld betreffende rijden op elektriciteit. Het bewijs zit in de cijfers: 959 euro, tegenover 632 euro voor benzine en 691 euro voor diesel.

Alleen Italië (974 euro), Spanje (991 euro) en Polen (995 euro) zijn nog minder gunstig voor elektriciteit.

“Onze autokostenindex laat zien dat elektrische voertuigen betaalbaarder worden dan ooit. Vooral in Noord-Europa, waar overheidsstimulansen een positief effect hebben”, zegt Tex Gunning, CEO van LeasePlan. “Er moet echter nog veel worden gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot elektriciteit.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!