LeasePlan Mobiliteitsmonitor: waarom (g)een elektrische auto kopen?

Zoals elk jaar hebben LeasePlan en Ipsos een enquête gehouden bij meer dan 4.000 mensen in 16 Europese landen (waaronder België). Het eerste deel van deze Mobiliteitsmonitor is zojuist gepubliceerd. Dat draait rond elektrische auto’s en duurzame ontwikkeling.

Hier zijn de belangrijkste conclusies van het eerste deel van deze Mobiliteitsmonitor van LeasePlan gewijd aan de elektrische auto:

1. Significante toename van de positieve perceptie van elektrisch rijden

61% van de respondenten geeft aan dat ze voorstander zijn van zero emissie rijden . Bijna de helft van de ondervraagden zegt dat hun mening over de elektrische auto de afgelopen drie jaar positief is veranderd.

In België heeft 40% van de deelnemers aan de enquête een positieve tot zeer positieve perceptie van de elektrische auto. 41% heeft dan weer een neutrale perceptie, terwijl 19% op een (zeer) negatieve manier tegen de EV blijft aankijken.

LeasePlan en Ipsos wilden de perceptie van elektriciteit vergelijken met die van diesel en benzine. Deze vergelijking vindt u in onderstaande grafiek.

2. Steeds meer zin om over te schakelen op elektriciteit

Bij zij die van plan zijn om binnen vijf jaar te kiezen voor een lange termijn huurauto, zeggen twee op de vijf (40%) dat ze voor een elektrisch voertuig zullen kiezen.

10% van de ondervraagde Belgen zegt dat hun volgende auto (waarschijnlijk) elektrisch zal zijn. De helft is daarentegen (waarschijnlijk) niet van plan om over te schakelen op elektrisch bij het vernieuwen van hun huidige voertuig.

De resultaten zijn iets minder radicaal als het gaat om huren. 38% van de Belgen denkt openhartig na over het huren van een elektrische auto, tegenover 37% die dat (waarschijnlijk) niet wil.

3. De voordelen van elektrisch rijden worden steeds duidelijker

Elektrische voertuigen dragen bij aan de strijd tegen de klimaatverandering door een lagere CO2-uitstoot (volgens 60% van de mensen die overwegen om binnen vijf jaar op elektrische voertuigen over te stappen); ze verbeteren de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden door een vermindering van de NOX-uitstoot (voor 43% van de ondervraagden); en hun totale bedrijfskosten zijn lager (voor 60% van de respondenten).

In België gaf 62% aan van plan te zijn om over te schakelen op elektriciteit door de lage TCO, 48% door de CO2-uitstoot en 41% door de NOx-uitstoot.

De Belgen die niet van plan zijn om een elektrische wagen te gebruiken, schuiven de aankoopprijs (67%), het gebrek aan oplaadmogelijkheden (44%) en de beperkte actieradius (31%) naar voren.

4. Oplaadmogelijkheden en autonomie blijven gevoelige punten

80% van degenen die aangeven niet op elektriciteit te willen overschakelen, maken zich zorgen over het gebrek aan oplaadmogelijkheden. 76% van de Belgen deelt deze mening.

Minder dan de helft van hen beschouwt het opladen op de werkplek echter als een probleem.

51% van degenen die van plan zijn om in de komende vijf jaar een auto te kopen, noemt het gebrek aan oplaadinfrastructuur als een belemmering voor de keuze voor een elektrische wagen. En wat betreft de beperkte autonomie van batterijen, met andere woorden de “angst voor een gebrek aan autonomie”, is dit de reden dat 45% van de respondenten zegt dat ze niet op elektriciteit zullen overschakelen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto