LeasePlan Zero Emission event: krasse uitspraken en praktische tips

LeasePlan verzamelde enkele van haar belangrijkste klanten om haar ambitieuze toekomstplannen uit de doeken te doen. En die toekomst, die ziet er volgens de leasemaatschappij volledig elektrisch uit.

“Bij LeasePlan zijn we enorm bezig met de vraag hoe de mobiliteit van de toekomst eruitziet. Vanuit die visie willen we ons dan als leasemaatschappij transformeren en een antwoord bieden op de uitdagingen van de toekomst”, begon Algemeen Directeur Johan Portier zijn betoog.

Johan Portier

En die toekomst, die steunt volgens LeasePlan op drie concepten: gedeeld, digitaal en elektrisch. Of zoals Portier het zegt: “Bikeleasing mag dan wel in België op steeds meer belangstelling rekenen, in de VS of Mexico liggen ze er echt niet wakker van. De andere drie trends maken wel wereldwijd opgang, dus wij willen er op voorbereid zijn.” Het uiteindelijke doel van de leasemaatschappij is dan ook om te evolueren naar een dienstverlener die mobiliteit aanbiedt naar Netflix- of Spotifymodel.

Om die ambitie te verzekeren, aarzelt LeasePlan ook niet om enkele boude stellingen in te nemen. Zo wil de leasemaatschappij in 2030 een volledig duurzaam wagenpark en in 2021 een volledig elektrische vloot hebben voor de eigen medewerkers.

Koudwatervrees overwinnen

Er staat dus heel wat werk op de plank bij LeasePlan. Om de gigantische uitdaging tot een goed einde te brengen, nam de leasemaatschappij Bart Massin onder de arm, iemand die kan rekenen op tonnen ervaring in de elektrische mobiliteit. Hij krijgt de verantwoordelijkheid om de transformatie naar elektrische mobiliteit bij klanten en eigen vloot in een stroomversnelling te brengen en de vooroordelen rond elektrische wagens weg te werken.

Bart Massin

“Heel wat vooroordelen die nu heersen over elektrische wagens kunnen eigenlijk de vuilnisbak in”, vertelde Massin. “EV’s krijgen steeds grotere batterijpakketten, 60 à 90 kWh is geen uitzondering meer, dus die zogenaamde range anxiety is eigenlijk ongegrond.”

Daarenboven evolueert de laadinfrastructuur ook gigantisch. Op dit moment wordt er werk gemaakt van slimme laadpalen die bijvoorbeeld de beschikbare stroom kunnen verdelen onder de aanwezigen. “Zo zal iemand met een commerciële functie bijvoorbeeld het merendeel van de stroom krijgen, zodat hij meteen weer op pad kan. Werknemers met een kantoorjob, die lang ter plekke blijven, moeten het dan weer met minder stellen, maar zullen aan het einde van de dag zeker genoeg stroom hebben om huiswaarts te keren”, verklaarde Massin.

Elektrische revolutie breekt door

En ook wallboxen die de energiekost van de bestuurder doorrekenen naar het bedrijf zijn al alomtegenwoordig. Daarenboven levert thuisladen nog enkele voordelen op voor de bestuurder, of toch indien hij voor een slimme laadoplossing kiest. Je kan een elektrische wagen immers zien als een rijdende batterij. Die kan dan op piekverbruik extra stroom leveren aan je huis (bijvoorbeeld ’s avonds wanneer er traditioneel gekookt en gewassen wordt en de verwarming brandt), om nadien ’s nachts tijdens de daluren op te laden.

(Lees verder onder de foto)

Bart Massin

Tot slot staat er ook al een heel bataljon aan snelladers klaar voor zij die onderweg nog wat stroom moeten ‘bijtanken’, aldus Massin: “Ten noorden van Samber en Maas liggen er meer dan genoeg laadpunten om je wagen snel en comfortabel te kunnen opladen. Daarenboven staat de technologie ook niet stil. Snelladers die de grootste batterijen die vandaag op de markt beschikbaar zijn voor 80% kunnen opladen in 30 tot 60 minuten zijn geen uitzondering.”

Massin sloot dan ook af met de boodschap: “voor een revolutie heb je twee zaken nodig: een mentaliteitsverandering en nieuwe technologie nodig. Dat laatste is er al, nu moet het eerste nog doorbreken …”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!