Leasingsector keert diesel stilaan de rug toe

De leasingmaatschappijen kenden een ietwat moeilijk 2018 in ons land. Samen schreven ze vorig jaar 147.000 nieuwe wagens in, tegenover 150.000 een jaar eerder, een vermindering met 2%.

Hoewel er in de leasingwereld nog veel gebruik gemaakt wordt van dieselmotoren, zijn de cijfers duidelijk: de andere aandrijfvormen hebben de wind in de zeilen.

In 2017 was diesel immers nog bij 75% van de ingeschreven dieselwagens de gekozen brandstofvorm (112.000 eenheden op een totaal van 150.000). Op 31 december 2018 kon de zelfontbrander daarentegen slechts een rapport voorleggen waarop het zelfs geen 60% marktaandeel haalt (88.000 eenheden op 147.000).

Sommige leasingbedrijven hebben zelfs hun prijzen verhoogd voor bepaalde dieselwagens. Andere volharden dan weer: op het vlak van TCO blijft diesel voor veel klanten immers de beste optie (daar zij vaak veelrijders zijn).

Lees ook het interview met Bart de Hoog (Dragintra) over TCO.

De andere brandstoffen

Vanzelfsprekend profiteert vooral benzine, dat van 33.600 eenheden (22,4%) in 2017 naar 52.550 eenheden (35,8%) afgelopen jaar stijgt.

De voortgang van de andere aandrijfvormen (elektrisch, (plug-in) hybride, CNG) lijkt marginaal, maar is toch opvallende, zoals onderstaande tabel bewijst (bron: Febiac).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!