Leomont Wouda (TraXall): “Prijsstrategieën kunnen variëren afhankelijk van de veerkracht van de leasemaatschappij”

De Covid-19-pandemie zal veel bedrijven ertoe aanzetten hun processen te herzien. Het verminderen van verliesposten, het stroomlijnen van workflows, het verminderen van kosten: het zijn allemaal elementen waar bedrijven snel naar moeten kijken, als ze dat nog niet hebben gedaan. Vloten zullen niet gespaard blijven van deze oefening.

“Vloten die al een flexibele en innovatieve cultuur hebben, zullen zich beter kunnen aanpassen, zinvolle nieuwe oplossingen kunnen implementeren en beter kunnen inspelen op veranderingen en de volatiliteit van de vlootmarkt”, zegt Leomont Wouda, Managing Director van TraXall België en Director of International Development bij TraXall International.

Het is dus hét moment om vlootstrategieën en -praktijken onder de loep te nemen, van de brandstofkeuze en -technologieën tot het aanbod en de structuur van het hele wagenpark. Leomont Wouda deelt de hoofdlijnen van zijn analyse.

Op weg naar operationele leasing?

“Het principe dat cash koning is, was reeds van toepassing in eerdere ernstige economische recessies. Het werkkapitaal blijft behouden om de cashflow te ondersteunen en een faillissement te voorkomen”, zegt Leomont Wouda.

Op basis hiervan lijkt operationele leasing op poleposition te staan, omdat het vaste maandelijkse uitgavenpatronen mogelijk maakt.

Deze these wordt bevestigd en tegelijkertijd getemperd door de Nederlander aan het hoofd van TraXall Belgium: “De recente daling van de verkoopvolumes van nieuwe en gebruikte auto’s zal een impact blijven hebben op de prijzen en de restwaarden. In het algemeen kunnen leasecontracten het effect van lagere prijzen voor tweedehands auto’s helpen verzachten, waarbij leasemaatschappijen tekorten dekken. Blijft de waarde van tweedehands auto’s echter dalen, dan zijn leasemaatschappijen door herziening van hun restwaardeprognoses bijna verplicht de prijzen van de leasecontracten te verhogen. »

Flexibiliteit van de vloot

Leomont Wouda waarschuwt ook voor wat we de ‘ongelijke machtsstrijd’ in de lease-industrie zouden kunnen noemen. “De lease-industrie zal net zo kwetsbaar zijn als alle andere sectoren voor de wereldwijde economische uitdagingen waarmee zij wordt geconfronteerd. Terwijl sommige leveranciers veerkrachtig zijn, kunnen andere problemen hebben en kunnen de prijsstrategieën op de markt aanzienlijk variëren. »

Vandaar ook, waarschijnlijk, het belang om niet al je eieren in dezelfde mand te leggen.

Leomont Wouda: “Hoewel het single sourcing model kan helpen om de druk op de middelen en de administratie te minimaliseren, kan het ook leiden tot hogere kosten. Het is beter om een multiple-offer lease-aanpak te hebben – waarbij voor elk voertuig de beste prijs wordt gezocht bij meerdere leveranciers. »

“Voor sommige spelers kan kortetermijnverhuur en leasing op middellange termijn een interessante optie zijn, die nuttige flexibiliteit biedt in tijden van economische onzekerheid”, voegt de consultant eraan toe.

Optimalisatie van het wagenparkgebruik

De pandemie zou kunnen leiden tot een inkrimping van de vloot als gevolg van ontslagen of andere kostenbesparende maatregelen.

In eerste instantie zullen er veel contractverlengingen zijn, waardoor de vervangingscycli worden verlengd en de gemiddelde leeftijd van de voertuigen wordt verhoogd.

“Maar de fiscale uitdagingen maken het efficiënte gebruik van de voertuigen des te belangrijker, omdat elke verbetering van het gebruik zal bijdragen tot een vermindering van het aantal afgelegde kilometers en van de onderhoudskosten, terwijl de productiviteit wordt verhoogd”, zegt Leomont Wouda.

Hier komt bijvoorbeeld de telematica in beeld. “Die gegevens kunnen bijvoorbeeld laten zien of de juiste voertuigen worden gebruikt voor de juiste taken of dat voertuigen met een hoog of laag verbruik kunnen worden vervangen om de restwaarden te beschermen en de onderhoudskosten te beperken. »

Elektrisch wordt de toekomst

Brandstof is een van de belangrijkste uitgaven van wagenparken. Het is dan ook een onderwerp dat wellicht een regelmatige en diepgaande reflectie rechtvaardigt.

“Naast het onderzoeken van de vele mogelijkheden om de brandstofkosten te verlagen, moeten wagenparkbeheerders de productieschema’s van de fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s) nauwlettend in de gaten houden, ook al zijn sommigen zwaar getroffen door de pandemie. Naarmate er nieuwe, meer geavanceerde en efficiëntere modellen op de markt komen, zullen EV’s uiteindelijk als de meest haalbare optie voor vloten naar voren komen.”

De mobiliteitsvraag

Er wordt veel gesproken over een nieuwe manier van werken en mobiliteit: telewerken, flexibel werken, gedeelde mobiliteit, enz.

Leomont Wouda concludeert: “Vanuit het oogpunt van een wagenparkbeheerder kan de overstap naar mobiliteitsmanagement een belangrijke rol spelen bij het verminderen van de omvang van het wagenpark en het besparen op brandstofkosten. Mobiliteitsmanagement biedt mogelijkheden voor het gebruik van alternatieve vervoersmodi, die kosteneffectiever of duurzamer kunnen zijn, afhankelijk van de aard van de activiteit van de vloot. Naarmate de technologieën zich ontwikkelen om het voor bedrijven gemakkelijker te maken het mobiliteitsmanagement te integreren in hun vlootactiviteiten, mogen kansen om deze over te nemen niet worden gemist. »

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine