Let’s Talk FLEET: de afwezigen hebben ongelijk

Na een succesvolle eerste editie, stond Let’s Talk FLEET voor het moment van de bevestiging. Met bijna 200 aanwezigen in het Seat Contact Center en interessante panelleden waren alle ingrediënten alvast aanwezig voor een succesvolle tweede zitting.

Met de bedrijfswagen als hét topic bij veel politieke partijen, besloot de redactie van FLEET enkele dagen voor de verkiezingen even de temperatuur te meten. Daarom brachten we een panel samen met voor- en tegenstanders om te debatteren. Tenminste, dat was de bedoeling, want William Todts (Transport &Environment) en bekend om zijn kritische kijk op de bedrijfswagen liet het immers last minute afweten.

Maar niet getreurd, wél aanwezig waren Denis Gorteman (CEO D’Ieteren Auto), Goedele Sannen (VOKA) en Kristof De Roeck (fleetowner All Colors of Communication). Johan Portier (CEO LeasePlan België) deed dan weer zijn duit in het zakje via een live conference call. En de kritische noot? Daar zorgde moderator Philip De Paepe voor!

Iedereen een bedrijfswagen

Denis Gorteman zette meteen de toon voor het debat: “We zitten vandaag met een wagenpark van 5,8 miljoen wagens, waarvan 20 procent bedrijfsvoertuigen. De gemiddelde CO2-uitsoot van privévoertuigen is 139 g/km, bij salariswagens ligt de uitstoot op amper 110 g/km. Net om die reden moet de salariswagen gesteund worden. Ik stel dan ook voor dat iedereen die een contract van onbepaalde duur heeft een salariswagen moet krijgen.”

Met zo een stelling hoeft het geen wonder te zijn dat de drie panelleden de bedrijfswagen als een onterecht doelwit beschouwen. “Het ‘probleem’ is dat je zo’n bedrijfswagen niet kunt verstoppen, in tegenstelling tot een netto loonsopslag. Het is een goed doelwit omdat hij zichtbaar is”, verklaart Kristof De Roeck.

Het is volgens de panelleden dan ook cruciaal dat er na de verkiezingen een langetermijnvisie wordt geformuleerd inzake mobiliteit. “Er moet grondig bekeken worden op welke manier de toekomstige multimodaliteit het best in elkaar gestoken kan worden. De politiek is vooral electoraal geblaat en slaagt er moeilijk in daar een antwoord op te formuleren”, aldus Kristof De Roeck.

Goedele Sannen sloot zich daarbij aan: “Ik hoor alleszins te veel populistische praat en er worden te weinig keuzes gemaakt. Zo zijn de salariswagens zijn geen subsidies maar gederfde inkomsten. Je mag hier niet zomaar van uit gaan dat de inkomsten in dezelfde grootorde zullen terugvloeien naar de staat.”

Volgende afspraak

Op deze noot werd het debat afgerond. De volgende editie van Let’s Talk FLEET staat gepland op 17 oktober met LeasePlan als gastheer. Een volledige analyse van dit debat kan u lezen in de volgende editie van het magazine FLEET. Hier kan u zich gratis abonneren!

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!