Lies Eeckman – Polestar: “Niet Covid leidt onze digitale transformatie maar wijzelf”

Lies Eeckman was nog maar net Managing Director van Polestar België geworden en werd al meteen geconfronteerd met de Covid-19 crisis. Hoe komt dat binnen bij een nieuw merk? Enkele antwoorden uit een volledig interview dat in FLEET juni verschijnt …

U bent sinds 1 februari Managing Director van Polestar België en half maart gaat heel het land in lockdown. Wat was daarvan de impact voor een nieuw merk zoals Polestar?

Dit is natuurlijk een nooit geziene situatie. Maar omdat wij nog in volle voorbereiding zaten van onze go-to-market strategie was het impact gelukkig beperkt. De fabriek draaide nog niet en we hebben ook nog geen dealerships in de traditionele vorm. De crisis is in China uitgebroken vooraleer onze fabriek moest opstarten. Op het moment dat Corona in Europa toesloeg, was de heropstart in China al begonnen. Voor onze fabriek was er een kleine vertraging maar met toch een zeer beperkt impact op productie en levertermijnen.

Ook het contact met (potentiële) klanten verloopt nu anders. Hebt u op dat vlak snel moeten bijschakelen?

Eigenlijk niet, omdat we al een born digital brand zijn. Niet Covid leidt onze digitale transformatie maar wijzelf. Klanten kunnen ten allen tijde bij ons terecht voor informatie via ons customer centre of gewoon online. Het gaat trouwens niet alleen om informatie, klanten kunnen de wagen online configureren en kopen. Heel ons proces is al 100% digitaal voor wie dat wil. Noch naar verkoop, klantencontacten of levering zien wij een groot impact van Corona en we verwachten dat ook niet in de toekomst. De eerste leveringen aan klanten zullen deze zomer gebeuren, zoals ook initieel aangekondigd.

Het is niet omdat we digitaal geboren zijn, dat we geen aandacht hebben voor het persoonlijke aspect

Volvo haalt een groot aandeel uit zijn verkoop uit fleet, wordt dat voor Polestar ook het geval?

Onze doelgroep is een premium-publiek, zowel particulier als fleet. Overigens niet alleen de overtuigde EV-rijder maar ook wie de overstap wil maken van een auto met een verbrandingsmotor. We vermoeden we dat dit dezelfde proporties zal volgen als de rest van de premiummarkt. Er zullen dus effectief heel wat B2B- en fleetklanten in ons portfolio zitten.

En het aandeel lease vs bezit?

Wij geloven heel sterk in verhuur, meer dan bezit. Zowel voor private lease als voor de fleetmarkt, daarvoor kunnen onze klanten terecht bij Polestar Lease.  

Polestar gaat voor een totaal nieuwe klantenervaring. Wat mogen we ons daar concreet bij voorstellen?

Wij noemen dat de no hassle approach. Als merk streven wij er naar om het leven van onze klanten gemakkelijker en aangenamer te maken. Dat gaat van het bestellen van een wagen met een muisklik tot het leveren van een wagen thuis of op kantoor of ophalen en terugbrengen voor onderhoud. Het is echter niet omdat we digitaal geboren zijn, dat we geen aandacht hebben voor het persoonlijke aspect. Integendeel. Op termijn wordt die directe menselijke interactie iets dat ons premiumgehalte mee zal bepalen. Concreet vertaalt zich dat naar vier Polestar spaces. Geen showrooms in de klassieke betekenis maar boetieks, waarvan de eerste twee deze zomer zullen openen. In totaal zullen dat er vier zijn in Gent, Brussel, Luik en Antwerpen. Klanten zullen daar langs kunnen komen voor een testrit, om bijkomende vragen te stellen, bijvoorbeeld over elektrische mobiliteit. Daarnaast hebben we ook ons customer service center waar mensen naar kunnen bellen met hun vragen. Polestar is een en/en-verhaal. Digitaal geboren maar we zijn omnichannel beschikbaar voor onze klanten.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto
Selected FLEET Dealers

Deze lijst omvat uitsluitend de klanten van FLEET Dealers. Wenst u als dealer ook in deze lijst te staan contacteer Chloé Vanden Wyngaerdt (chloe.vandenwyngaerdt@effectivemedia.be of bel 0472 / 80 26 25)

Polestar Brussels 1000 Brussels